Holm Tetens on the Moral Argument for Theism: A Kantian Perspective

This paper presents a reconstruction and discussion of Holm Tetens’ new moral argument for theistic belief. The argument is a pragmatic one in that it intends to show that believing in God is rational because it has some morally desirable consequences. It asserts that the suffering of countless vict...

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Detalles Bibliográficos
Autor principal: Mocker, Christoph Kurt (Autor)
Tipo de documento: Electrónico Artículo
Lenguaje:Inglés
Verificar disponibilidad: HBZ Gateway
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Publicado: De Gruyter 2017
En: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Año: 2017, Volumen: 59, Número: 4, Páginas: 514-530
(Cadenas de) Palabra clave estándar:B Tetens, Holm 1948-, Gott denken / Teísmo / Prueba moral de la existencia de Dios
Clasificaciones IxTheo:AB Filosofía de la religión
NBC Dios
NCA Ética
Otras palabras clave:B Filosofía de religión pragmatisches Argument moralisches Argument Teísmo natürliche Theologie
B Philosophy of religion pragmatic argument moral argument theism natural theology
Acceso en línea: Volltext (Verlag)
Descripción
Sumario:This paper presents a reconstruction and discussion of Holm Tetens’ new moral argument for theistic belief. The argument is a pragmatic one in that it intends to show that believing in God is rational because it has some morally desirable consequences. It asserts that the suffering of countless victims of evil in this world causes in atheists who try to be moral some morally questionable states of mind. By contrast, theists who have certain beliefs about the afterlife, judgment, and reconciliation are not subject to these bad states of mind. Therefore, Tetens argues, theistic belief is more rational than disbelief.
In diesem Aufsatz wird Holm Tetens’ neues moralisches Argument für den theistischen Glauben rekonstruiert und diskutiert. Seine Argumentation ist pragmatisch: Der Glaube an Gott ist rational, weil er gewisse moralisch wünschenswerte Folgen hat. Einen Atheisten, der sich anstrengt, moralisch zu sein, muss der Anblick der unzähligen Opfer des Bösen in der Welt in eine moralisch bedenkliche Gemütsverfassung versetzen. Der Theist hingegen, der an ein Weiterleben nach dem Tod, Gericht und Versöhnung glaubt, vermeidet diese negativen Konsequenzen. Das macht die theistische Überzeugung rationaler als die atheistische, so Tetens.
ISSN:1612-9520
Obras secundarias:In: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/nzsth-2017-0030