Die Begegnung am Brunnen (Joh 4.4-42) im Licht der Schrift: Überlegungen zu den Samaritanern im Johannesevangelium*
Within the narrative of John 4.4-42 (the Samaritan woman at the well) the fact is mentioned that Jacob's well' had been given to his son Joseph (John 4.5). By calling Jacob our father' (John 4.12), the woman claims for the Samaritans a direct lineage from Jacob via Joseph. The Samar...
Autor principal: | |
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Tipo de documento: | Recurso Electrónico Artigo |
Idioma: | Alemão |
Verificar disponibilidade: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Publicado em: |
Cambridge Univ. Press
[2015]
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Em: |
New Testament studies
Ano: 2015, Volume: 61, Número: 2, Páginas: 201-218 |
(Cadeias de) Palavra- chave padrão: | B
Bibel. Johannesevangelium 4,4-42
/ Samaritanos
/ Judeus
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Classificações IxTheo: | HC Novo Testamento HD Judaísmo primitivo |
Outras palavras-chave: | B
the Gospel of John
B Hellenism B Judaism B Samaritans |
Acesso em linha: |
Volltext (lizenzpflichtig) Volltext (lizenzpflichtig) |
Resumo: | Within the narrative of John 4.4-42 (the Samaritan woman at the well) the fact is mentioned that Jacob's well' had been given to his son Joseph (John 4.5). By calling Jacob our father' (John 4.12), the woman claims for the Samaritans a direct lineage from Jacob via Joseph. The Samaritans are designated as children of Israel' and members of the tribes of Ephraim and Manasseh (i.e. the house of Joseph'). The genealogy is embedded in a motif occurring in Scripture (the encounter at the well). Thus, it is questionable whether the passage of the woman at the well can primarily be seen as mission among gentiles'. The narrative focus of the passage seems to point to a mission among the children of Israel'. In der Erzählung von der Begegnung zwischen Jesus und der namenlosen Samaritanerin (Joh 4.4-42) wird davon berichtet, dass der Brunnen Jakobs dessen Sohn Josef gegeben worden sei (Joh 4.5). Indem die Samaritanerin Jakob als unseren Vater (Joh 4.12) bezeichnet, erhebt sie für sich und die Samaritaner den Anspruch, Kinder Israels zu sein. Die Samaritaner werden also ausdrücklich als Angehörige der Stämme Ephraim und Manasse bezeichnet, die zusammen das Haus Josefs bilden. Diese Genealogie ist in ein Motiv der Schrift eingebettet: Die Begegnung am Brunnen. Deshalb muss die Frage aufgeworfen werden, ob diese Passage tatsächlich vorrangig als Mission unter Nicht-Juden interpretiert werden darf. Schließlich scheint die Erzählung sehr deutlich die Samaritaner als Kinder Israels zu thematisieren. |
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ISSN: | 1469-8145 |
Obras secundárias: | Enthalten in: New Testament studies
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Persistent identifiers: | DOI: 10.1017/S0028688514000320 |