Die Salbung Jesu durch Maria (Joh 12,1-8): zwei Rätsel und drei Lösungen

Compared to the synoptic parallels, John’s account of the Anointing in Bethany (John 12:1-8) bears editorial characteristics that, on the face level of the narrative, renders it rather implausible: Mary anoints Jesus’ feet and immediately wipes the ointment away with her hair. To Judas’ objection Je...

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Detalhes bibliográficos
Authors: Häfner, Gerd 1960- (Author) ; Pettinger, Diana (Author) ; Witetschek, Stephan Joseph 1977- (Author)
Tipo de documento: Print Artigo
Idioma:Alemão
Verificar disponibilidade: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
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Publicado em: Herder 2004
Em: Biblische Notizen
Ano: 2004, Volume: 122, Páginas: 81-104
(Cadeias de) Palavra- chave padrão:B Salbung in Bethanien
Classificações IxTheo:HC Novo Testamento
Outras palavras-chave:B Salbung in Bethanien
B Óleo
B Maria Magdalena Heilige, Biblische Person
B Unção
Descrição
Resumo:Compared to the synoptic parallels, John’s account of the Anointing in Bethany (John 12:1-8) bears editorial characteristics that, on the face level of the narrative, renders it rather implausible: Mary anoints Jesus’ feet and immediately wipes the ointment away with her hair. To Judas’ objection Jesus answers that she should keep “it” for the day of his burial. In a seminar discussion, several attempts to come to terms with these highly coded features were presented: A proleptic hint at Jesus’ resurrection, a symbol for the gift of the Spirit as promised in the farewell discourses, a presentation of Mary as the exemplary disciple in contrast to the antidisciple Judas.
Die Salbungsgeschichte des Johannesevangeliums (Joh 12,1-8) weist gegenüber den synoptischen Parallelen eine charakteristische Gestaltung auf, durch die sie auf der Ebene der Erzählung an unmittelbarer Plausibilität verliert: Maria salbt Jesu Füße und wischt das Salböl sofort wieder mit ihren Haaren ab, und Jesus erwidert auf den Einwand des Judas, sie solle „es“ bis zum Tag seines Begräbnisses bewahren. Im Rahmen einer Seminardiskussion wurden verschiedene Lösungsansätze für diese Übercodierung entwickelt: Ein Vorverweis auf die Auferstehung Jesu, ein Symbol für die nachösterliche Geistbegabung der Jünger, eine Präsentation Marias als der vorbildlichen Jüngerin im Gegensatz zum Anti-Jünger Judas.
ISSN:0178-2967
Obras secundárias:In: Biblische Notizen