Die Religionspädagogik und das Grundgesetz. Sondierungen zu einem dynamisch-geistreichen Wechselverhältnis

By taking recourse to the conditions surrounding the origin of the specific content of Germany’s federal Constitution which is relevant for matters of religion, the essential constitutional foundations of the responsibility to offer religious education also come into view. At the same time, such an...

全面介绍

Saved in:  
书目详细资料
发表在:Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
主要作者: Schlag, Thomas 1965- (Author)
格式: 电子 文件
语言:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
载入...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
出版: ˜deœ Gruyter [2019]
In: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Year: 2019, 卷: 71, 发布: 2, Pages: 142-158
Standardized Subjects / Keyword chains:B 德国 / 宗教课程 / 宗教教育
IxTheo Classification:KBB German language area
RF Christian education; catechetics
XA Law
ZC Politics in general
Further subjects:B 宪法
B Menschenrechte
B Religious Education
B 民主
B Human Rights
B Democracy
B 宗教课程
B Constitution
在线阅读: Presumably Free Access
Volltext (Verlag)
Volltext (doi)
实物特征
总结:By taking recourse to the conditions surrounding the origin of the specific content of Germany’s federal Constitution which is relevant for matters of religion, the essential constitutional foundations of the responsibility to offer religious education also come into view. At the same time, such an historical orientation allows to define more closely, in accordance with the “spirit” of the Constitution, what the current challenges for religious education are and to do it in such a way as to inform current and future discussions of it. The stipulations of the Constitution and of fundamental rights which are relevant for the topic of religion are, in the truest sense of the term, not carved in stone. They require, rather, an ongoing transformation which is appropriate to the current situation and which results in concrete processes of education which are oriented towards democracy and human rights.
Durch den Rekurs auf die Entstehungsbedingungen des religionsrelevanten Bedeutungsgehalts des bundesdeutschen Grundgesetzes kommen auch die wesentlichen verfassungsrechtlichen Grundlagen religiöser Bildungsverantwortung in den Blick. Zugleich lassen sich von der historischen Orientierung aus aktuelle Herausforderungen für die Religionspädagogik im Horizont des „Geistes“ des Grundgesetzes aktuell und prospektiv näher bestimmen. Die einschlägigen verfassungs- und grundrechtlichen Bestimmungen zur Religionsthematik sind im wahrsten Sinn des Wortes nicht in Stein gemeisselt, sondern bedürfen der immer wieder neuen situationsgemäßen Transformation in konkrete demokratie- und menschenrechtsbezogene Unterrichtsprozesse.
ISSN:2366-7796
Contains:Enthalten in: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/zpt-2019-0019