Pharaoh's Daughter in Literary-Historical Context

The article argues that the five references to Pharaoh’s daughter (1Kgs 3,1; 7,8; 9,16, 24; 11,1) are late insertions, added to the text in the Persian period by an editor who sought to aggrandize Solomon and describe him as an empire’s ruler. It further conjectures that these references might have...

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Detalhes bibliográficos
Autor principal: Naʾaman, Nadav 1939- (Author)
Tipo de documento: Recurso Electrónico Artigo
Idioma:Alemão
Verificar disponibilidade: HBZ Gateway
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Publicado em: Herder 2022
Em: Biblische Notizen
Ano: 2022, Volume: 194, Páginas: 31-44
(Cadeias de) Palavra- chave padrão:B Salomo, Israel, König / Filha / Faraó / Bibel. Könige 1. 3,1 / Bibel. Könige 1. 7,9 / Bibel. Könige 1. 9,16 / Bibel. Könige 1. 11,1
Classificações IxTheo:HB Antigo Testamento
HD Judaísmo primitivo
HH Arqueologia
Acesso em linha: Volltext (lizenzpflichtig)
Descrição
Resumo:The article argues that the five references to Pharaoh’s daughter (1Kgs 3,1; 7,8; 9,16, 24; 11,1) are late insertions, added to the text in the Persian period by an editor who sought to aggrandize Solomon and describe him as an empire’s ruler. It further conjectures that these references might have been borrowed from an old story recounting that just like Hadad the Edomite, Jeroboam also married a Pharaoh’s daughter (as related in the ‘alternative story’), and the late editor transferred this story from Jeroboam to Solomon. In this light, the article suggests that when Pharaoh Shoshenq conducted his campaign to Canaan, he installed the two former fugitives over the newly occupied territories, Jeroboam over Israel and Hadad over Edom, and transferred Gezer as a crown land to Jeroboam, his newly established vassal.
Der Artikel argumentiert, dass es sich bei den fünf Hinweisen auf die Tochter des Pharaos (1Kön 3,1; 7,8; 9,16, 24; 11,1) um spätere Einfügungen in der persischen Zeit handelt, von einem Redaktor, der Salomos Ansehen vergrößern und ihn als den Herrscher eines Imperiums darstellen wollte. Es wird weiter vermutet, dass diese Verweise einer alten Geschichte entlehnt sein könnten, die erzählt, dass Jerobeam, genau wie Hadad der Edomiter, auch eine Tochter eines Pharaos heiratete (wie in der „alternativen Geschichte“ überliefert) und der spätere Redaktor diese Geschichte von Jerobeam auf Salomo übertragen hat. Vor diesem Hintergrund schlägt der Artikel vor, dass Pharao Schoshenq, als er seinen Feldzug nach Kanaan führte, die beiden ehemaligen Flüchtlinge über die neu besetzten Gebiete, Jerobeam über Israel und Hadad über Edom, installierte und Geser als Kronland an Jerobeam, seinem neu eingeführten Vasall, übergab.
ISSN:2628-5762
Obras secundárias:Enthalten in: Biblische Notizen