Messianische Prophetinnen: Frauenstimmen in der Ouvertüre des Lukasevangeliums

An intertextual reading of the opening of Luke discovers the subversive memory, rooted in traditions in the First Testament, of prophetic social criticism and political resistance by women. Their interfigurality with prophets such as Miriam (Ex 15) and Hannah (1Sam 1-2) as well as resistance fighter...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Published in:Resistance and visions
Main Author: Taschl-Erber, Andrea 1971- (Author)
Format: Electronic/Print Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Peeters 2014
In: Resistance and visions
Year: 2014, Pages: 157-171
Online Access: Volltext (doi)
Description
Summary:An intertextual reading of the opening of Luke discovers the subversive memory, rooted in traditions in the First Testament, of prophetic social criticism and political resistance by women. Their interfigurality with prophets such as Miriam (Ex 15) and Hannah (1Sam 1-2) as well as resistance fighter Judith, renders Elisabeth, Mary and Hannah in Lk 1-2 role models of a prophecy that protests against oppressive relationships of power and domination. Like its models from the First Testament (Miriam’s, Deborah’s, Hannah’s and Judith’s songs), the Magnificat departs from God, who looks at the 'oppressed', and develops, as a document of resistance against social oppression and the experience of violence perpetrated by the Roman colonial power, a messianic vision of political liberation and socio-economic justice counting on the power and the resistance of those who appear helpless and empowering those without power.
Einer intertextuellen Lektüre der Ouvertüre des Lukasevangeliums erschließt sich eine in ersttestamentlichen Traditionen wurzelnde subversive Erinnerung an prophetische Sozialkritik und politischen Widerstand durch Frauen. In der Interfiguralität mit Prophetinnen wie Mirjam (Ex 15) und Hanna (1 Sam 1-2) sowie der Widerstandskämpferin Judit erweisen sich Elisabet, Maria und Hanna in Lk 1-2 als Rollenmodelle einer gegenüber oppressiven Macht- und Herrschaftsverhältnissen protestierenden Prophetie. Als Widerstandsdokument gegen soziale Unterdrückung sowie die Gewalterfahrungen durch die römische Kolonialmacht entwirft das Magnificat wie seine ersttestamentlichen Vorbilder (siehe die Lieder Mirjams, Deboras, Hannas und Judits) ausgehend von Gottes Hinsehen auf die 'Erniedrigten' eine messianische Vision politischer Befreiung und sozioökonomischer Gerechtigkeit, welche auf die Macht und den Widerstand der scheinbar Ohnmächtigen setzt und Machtlose ermächtigt.
Una lectura intertextual de la apertura de Lucas nos descubre la memoria subversiva, arraigada en las tradiciones en el primer testamento, su crítica social profética y la resistencia política de las mujeres. La interfigurality con las profetas como Miriam (Ex 15) y Ana (1Sam 1-2) y con la lucha resistente de Judith, hace de Isabel, María y Ana, en Lc 1-2, modelos de una profecía que protesta contra las relaciones opresivas de poder y dominación. Como documento de la resistencia contra la represión social así como la violencia perpetrada por el imperio colonial romano, el Magnificat contiene – al igual que los ejemplos del primer Testamento (canciones de Miriam, de Deborah, Ana y Judith) – partiendo de la mirada de Dios sobre los oprimidos una visión mesiánica de liberación política y la justicia socioeconómica, que se apoya en el poder y la resistencia de quienos parecen indefensos y empodera a aquellas personas sin poder.
ISBN:9042931736
Contains:In: Resistance and visions
Persistent identifiers:DOI: 10.2143/ESWTR.22.0.3040796