Magic and Maledictions: Zechariah 5,1–4 in its ancient Near Eastern Context

For almost a century biblical scholars have commented on the magical nature of Zechariah’s curse vision (Zechariah 5,1–4). In this vision, the prophet witnesses a flying scroll which represents a curse pronounced by God (Zech 5,1–4). Recent insights concerning the rationale of magic and the function...

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Bibliographic Details
Main Author: Cranz, Isabel 1980- (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
Check availability: HBZ Gateway
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: De Gruyter 2016
In: Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft
Year: 2016, Volume: 128, Issue: 3, Pages: 404-418
Standardized Subjects / Keyword chains:B Curse / Magic / Bible. Sacharja 5,1-4
IxTheo Classification:HB Old Testament
Online Access: Volltext (lizenzpflichtig)
Description
Summary:For almost a century biblical scholars have commented on the magical nature of Zechariah’s curse vision (Zechariah 5,1–4). In this vision, the prophet witnesses a flying scroll which represents a curse pronounced by God (Zech 5,1–4). Recent insights concerning the rationale of magic and the function of curses allow us to take a new look at this vision and evaluate how the prophetic author matched the elements of writing and speech to create a sense of magic. For this purpose, Zechariah 5,1–4 will be read against the backdrop of ancient Near Eastern, Levantine and biblical curse traditions. This paper shows how the prophetic author drew on curse traditions of the past to shape his ideas about God’s role in an ideal future in which the wicked would become subject to divine punishment.
Depuis presqu’un siècle les biblistes débattent du caractère magique de la malédiction contenue dans la vision de Zacharie (Zach 5.1–4). Dans cette vision, le prophète voit un rouleau volant, représentant une malédiction prononcée par Dieu. De nouveaux éclairages sur le fonctionnement de la magie et des malédictions offrent un regard différent sur cette vision, dont le caractère magique est élaboré par l’auteur prophétique à patir d’une combinaison d’élements écrits et oraux des malédictions. Zacharie 5.1–4 est lu ici dans le contexte des traditions de malédictions du Proche-Orient ancien, du Levant, et de la Bible. Cet article montre comment l’auteur prophétique s’inspire des malédictions traditionelles pour èlaborer son idée du rôle de Dieu dans un futur idéalisé où le méchant est soumis à la punition divine.
Forscher der letzten hundert Jahre haben mit steter Regelmäßigkeit einen magischen Charakter für Sacharjas Fluchvision festgestellt (Sach 5,1–4). In dieser Vision sieht sich der Prophet einer fliegenden Buchrolle gegenüber, welche einen durch Gott ausgesprochenen Fluch anzeigt. Neue Erkenntnisse zur Begrifflichkeit der Magie und der Funktion des Fluches ermöglichen eine umfassendere Beurteilung dieser Vision mit Bezugnahme auf ihren magischen Charakter, welcher sich aus der Kombination von geschriebenem und gesprochenem Fluchwort ergibt. Für diesen Zweck wird Sacharja 5,1–4 vor dem Hintergrund der altorientalischen und biblischen Fluchtraditionen analysiert, wobei deutlich wird, wie sich der Prophet alter Traditionen bemächtigt, um seiner Hoffnung auf die zukünftige Bestrafung von verborgenen Sünden anhaltenden Nachdruck zu verleihen.
ISSN:1613-0103
Contains:Enthalten in: Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/zaw-2016-0025