“A Vision for the End of Days”: Deferral of Revelation in Daniel and at the End of Mark

An important clue to the meaning of Mark 16,8 has not received adequate attention. The verse is an intertextual allusion to Dan10,7. Daniel 10–12 establishes a pattern of revelation, concealment, and future revelation, in which the resurrection of the dead is apocalyptically deferred– its truth not...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Main Author: Hultgren, Stephen 1971- (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: De Gruyter 2018
In: Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft
Year: 2018, Volume: 109, Issue: 2, Pages: 153-184
Standardized Subjects / Keyword chains:B Bible. Markusevangelium 16,8 / Bible. Daniel 10-12 / Resurrection / Revelation / Deferral
IxTheo Classification:HB Old Testament
HC New Testament
NBB Doctrine of Revelation
NBF Christology
NBQ Eschatology
Further subjects:B End of the Gospel of Mark Mark’s use of Daniel narrative criticism of the Gospel of Mark eschatology in the gospels
Online Access: Volltext (lizenzpflichtig)
Description
Summary:An important clue to the meaning of Mark 16,8 has not received adequate attention. The verse is an intertextual allusion to Dan10,7. Daniel 10–12 establishes a pattern of revelation, concealment, and future revelation, in which the resurrection of the dead is apocalyptically deferred– its truth not confirmable until it happens at the end of days. A similar pattern of concealment and revelation characterizes Mark’s gospel. At the end of the gospel, the resurrection of Jesus is announced (and so revealed) in story time, but further concealed in discourse time. In the act of narrating, the message is once again revealed. With the omission of a resurrection appearance, however, the vision of the risen Lord remains concealed until the revelation of the Son of Man at the parousia.
Ein wichtiger Anhaltspunkt für die Bedeutung von Mk16,8 ist bisher nicht gebührend gewürdigt worden. Der Vers spielt intertextuell auf Dan10,7 an. Die Kapitel10–12 im Danielbuch stellen ein Schema von Offenbarung, Verborgenheit und zukünftiger Offenbarung her, nach dem die Auferstehung der Toten apokalyptisch aufgeschoben ist– deren Wahrheit ist erst am Ende der Tage zu verifizieren. Ein entsprechendes Schema von Offenbarung und Verborgenheit kennzeichnet das Markusevangelium. Am Schluss des Evangeliums wird die Auferstehung Jesu in erzählter Zeit angekündigt (also geoffenbart), doch bleibt sie in der Erzählzeit weiter verborgen. Im Akt des Erzählens wird die Botschaft noch einmal kundgetan. Durch das Auslassen einer Auferstehungserscheinung bleibt aber die Vision des Auferstandenen bis zur parousia des Menschensohnes weiterhin verborgen.
ISSN:1613-009X
Contains:Enthalten in: Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/znw-2018-0010