"A man leaves his own father …": on relationships in 1 Esdras

Das von Apame geschilderte Bild in 1 Esdras ist der Ausgangspunkt dieses Beitrags. Der Autor des Textes benützt biblische Themen und Texte, um sein Publikum herausfinden zu lassen, wie eine gute Beziehung zwischen einem Mann (oder sogar einem König) und seiner Frau aussehen und was ein Mann tun soll...

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Bibliographic Details
Published in:Biblische Notizen
Main Author: De Troyer, Kristin 1963- (Author)
Format: Print Article
Language:English
Check availability: HBZ Gateway
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Herder 2015
In: Biblische Notizen
Standardized Subjects / Keyword chains:B Ezra 3. 3-5 / Judaism / Man / Woman / Relationship
IxTheo Classification:HB Old Testament
HD Early Judaism
NCF Sexual ethics
Further subjects:B Ezra 3.
Description
Summary:Das von Apame geschilderte Bild in 1 Esdras ist der Ausgangspunkt dieses Beitrags. Der Autor des Textes benützt biblische Themen und Texte, um sein Publikum herausfinden zu lassen, wie eine gute Beziehung zwischen einem Mann (oder sogar einem König) und seiner Frau aussehen und was ein Mann tun soll (und was nicht). Die Analyse der Darstellung Apames und ihre Aktivitäten (sie sitzt zur Rechten des Königs; sie nimmt die Krone von dessen Haupt und setzt sich diese selbst auf; sie ohrfeigt mit der Linken den König) zeigt, dass der Autor einerseits das negative Bild der Batscheba in ihrer Beziehung zu David und Salomon vor Augen hat und anderseits ein positives Bild von Zerubbabel, der nicht dieselben Fehler wie seine Vorgänger macht. In diesem Sinne erschließt sich einem nicht nur ein Bild von Apame, sondern auch das eines idealen Königs.
In this contribution, De Troyer looks at the description of Apame, King Darius’s concubine, within the larger context of the description of the relationship between a man or a king and a woman, in the Book of 1 Esdras. By way of references to biblical passages, biblical themes, and biblical imagery, the Jewish audience is supposed to build a picture of what is a good relationship between a man and a woman and what is a less good relationship with maybe a less than good woman. It also advises the audience as to how a good man behaves and explains how he can possibly end up in a rather deplorable situation. The contribution ends with a detailed analysis of the activities of Apame: sitting at the right of the king (4:29), taking the crown from the king’s head and putting it on her own (4:30a) and finally, slapping the king with her left hand (4:30b). Again, these verses are full of references to biblical texts and themes. As some of these refer to Bathsheba (sitting at the right hand; crowning Solomon), the text may also be read on the one hand as a negative evaluation of Bathsheba in her relation to David and Solomon, and on the other as a showcase of trust in Zerubbabel, who is depicted as surely avoiding the actions of his royal predecessors in relation with women. A good Jewish king ought to have a proper relationship with the woman he loves, not succumb to her beauty, and surely not have a concubine who wishes to sit at his right hand, take his crown and slap him in the face!
ISSN:0178-2967
Contains:In: Biblische Notizen