Image of the woman of substance in Proverbs 31:10-31 and African context

The history of interpretation of Proverbs 31:10-31 shows that the image of the woman at the centre of the poem is not sacrosanct. Oftentimes, she has been misjud- ged and her activities misunderstood. This paper is an attempt to put in context the image of the אשת־חיל, as she is rightly named (v.10)...

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Autore principale: Nwaoru, Emmanuel O. (Autore)
Tipo di documento: Stampa Articolo
Lingua:Inglese
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Pubblicazione: Herder 2005
In: Biblische Notizen
Anno: 2005, Volume: 127, Pagine: 41-66
(sequenze di) soggetti normati:B Immagine della donna / Bibel. Sprichwörter 31,10-31 / Esegesi / Teologia africana
Notazioni IxTheo:FD Teologia contestuale
HB Antico Testamento
KBN Africa subsahariana
NBE Antropologia
Altre parole chiave:B Donna
B Africa
B Bibel. Sprichwörter 31,10-31
Descrizione
Riepilogo:The history of interpretation of Proverbs 31:10-31 shows that the image of the woman at the centre of the poem is not sacrosanct. Oftentimes, she has been misjud- ged and her activities misunderstood. This paper is an attempt to put in context the image of the אשת־חיל, as she is rightly named (v.10), a woman whose husband, children and general public accord praises for her qualities and activities (vv.28, 31). It also proposes that greater understanding of Prov 31:10-31 lies in discovering the secret of the genre of the text; and that one can find a key to unlock that secret in recital, a genre generally found in African Wisdom corpus, designed to chant the praise of a personality that has achieved greatness in society. Its finding is that Prov 31:10-31 is an ode of an “actual” woman and not a personified mystical figure. Her qualities and activities show her to be an ideal woman and mother, but not idolised or deified. These give her the image of one whose creative force her family and the society at large must acknowledge and appreciate and not a passive victim of social inequalities.
Die Auslegungsgeschichte von Spr 31,10-31 zeigt, dass das Bild der Frau unterschiedlich gesehen wird. Häufig werden sie und deren Aktivitäten missver-standen. Dieser Artikel ist der Versuch, das Bild der אשת־חיל, wie sie richtig bezeichnet werden müsste (V.10), im Hinblick auf ihren Gatten, deren Kinder und der öffentlichen Anerkennung, wodurch deren Qualitäten und Aktivitäten (VV.28.31) gerühmt werden, zu stellen. Das vertiefte Verständnis von Spr 31,10-31 liegt in der Entdeckung der subtilen Absicht der Textgattung. Es handelt sich um ein „recital“ (öffentlicher Vortrag), eine allgemeine literarische Gattung afrikanischen Weisheit: ein Preislied für große Persönlichkeiten der Gesellschaft. Spr 31,10-31 ist ein Hymnus über eine „konkrete“ Frau, und nicht für eine personifizierte Idealgestalt. Ihre Fähigkeiten und Tätigkeiten zeigen sie als ideale Frau und Mutter, aber nicht vergöttlicht. Das lässt sie als eine aktive Kraft für ihre Familie und die Gesellschaft, jedoch nicht als passives Opfer sozialer Ungleichheit erscheinen.
ISSN:0178-2967
Comprende:In: Biblische Notizen