Whose kingdom is it anyway?: the sons of Zebedee as antitypes for Adonijah in Matthew 20

Mk 10,35-40, which relates how the Boanerges approached Jesus in the hope of obtaining a special position when he came into his own, has been subject to several changes in Mt 20,20-23, notably in Matthew’s presentation of the request being made by the mother of James and John. This article argues th...

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Bibliographic Details
Main Author: Rudman, Dominic (Author)
Format: Print Article
Language:English
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Published: Herder 2005
In: Biblische Notizen
Year: 2005, Volume: 125, Pages: 97-104
Standardized Subjects / Keyword chains:B Bible. Markusevangelium 10,35-40 / Bible. Matthäusevangelium 20,20-23 / Bible. Könige 1. 2,13-25 / Intertextuality
IxTheo Classification:HB Old Testament
HC New Testament
Further subjects:B Bible. Markusevangelium 10,35-40
B Bible. Könige 1. 2,19
B Bible. Matthäusevangelium 20,20-23
Description
Summary:Mk 10,35-40, which relates how the Boanerges approached Jesus in the hope of obtaining a special position when he came into his own, has been subject to several changes in Mt 20,20-23, notably in Matthew’s presentation of the request being made by the mother of James and John. This article argues that the introduction of the mother, and of several more minor changes, is the product of the Matthean author’s desire to draw a parallel between the present text and 1 Kings 2, in which Adonijah, like the Boanerges, seeks to obtain an inappropriate position in a Davidide’s kingdom. In doing so, the Matthean author invites his readership to reflect theologically on the motives of the Boanerges and on the nature of Jesus’ kingship.
Mk 10,35-40 berichtet, wie die Zebedäussöhne an Jesus herantreten in der Hoffnung, eine Sonderstellung zu erhalten, wenn er in sein Eigentum komme. Der Abschnitt erfährt in Mt 20,20-23 verschiedeneÄnderungen. Vor allem fällt auf, dass in der matthäischen Fassung die Bitter von der Mutter der Zebedäussöhne vorgetragen wird. Der Beitrag zeigt, dass die Einführung der Mutter sowie einige kleinere Veränderungen sich dem Wunsch des Autors Matthäus verdanken, eine Parallele zwischen dem vorliegenden Text und 1Kön 2 zu ziehen, wo Adonijah, ebenso wie die Zebedäussöhne, nach einer ihm unangemessenen Stellung im davidischen Königreich strebt. Dadurch lädt der Autor Matthäus seine Leserschaft ein, die Motive der Zebedäussöhne sowie das Wesen von Jesu Königsherrschaft theologisch zu reflektieren.
ISSN:0178-2967
Contains:In: Biblische Notizen