The attitude toward Jerusalem in two rebellion narratives: a literary and theological investigation

Based on the idea that their attitude towards Jerusalem is not simply an element of characterization, but also represents a moral judgment, the attitude of these four royal figures is examined within two stories of rebellion. In the stories of Absalom’s revolt (2Sam 15-20) and the division of the ki...

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主要作者: Frish, ʿAmos 1953- (Author)
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语言:English
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
出版: Herder 2011
In: Biblische Notizen
Year: 2011, 卷: 150, Pages: 35-48
Standardized Subjects / Keyword chains:B David, Israel, König / Abschalom, 圣经人物 / Jerobeam, I., Israel, König 926 BC-907 BC / Rehabeam, Juda, König / 耶路撒冷 / Bibel. Könige 1. 12,1-24 / Bibel. Samuel 2. 15-20
IxTheo Classification:HB Old Testament
Further subjects:B 耶路撒冷
B Bibel. Samuel 2. 15-20
B Bibel. Könige 1. 12
实物特征
总结:Based on the idea that their attitude towards Jerusalem is not simply an element of characterization, but also represents a moral judgment, the attitude of these four royal figures is examined within two stories of rebellion. In the stories of Absalom’s revolt (2Sam 15-20) and the division of the kingdom (1Kgs 12:1-24), along with its immediate continuation (v.22-24), the political leader deprives Jerusalem of its privileged status by bestowing this privilege upon another city (Hebron, Shechem). In the first story, David defends his seniority over Absalom. In the second, both Rehoboam and Jeroboam slight Jerusalem; Jeroboam, however, undermines Jerusalem’s special and unique role by establishing rival cultic centers; this provokes harsh criticism from the narrator.
Ausgehend von der Idee, dass ihre Haltung gegenüber Jerusalem nicht nur ein Element der Charakterisierung, sondern auch ein moralisches Urteil darstellt, wird die Haltung der vier königlichen Figuren in zwei Geschichten des Aufstandes untersucht. In den Geschichten von Absaloms Aufstand (2Sam 15-20) und der Teilung des Reiches (1Kön 12,1-24) sowie ihre unmittelbare Fortsetzung (V.22-24), entzieht ein politischer Führer Jerusalem, wegen Bevorzugung einer anderen Stadt (Hebron, Sichem), den privilegierten Status. In der ersten Geschichte verteidigt David seinen Vorrang gegenüber Absalom. In der zweiten Geschichte beleidigen Rehabeam und Jerobeam Jerusalem, aber Jerobeam untergräbt Jerusalems besondere und einzigartige Rolle, indem er konkurrierende Kultzentren errichtet; dies provoziert im Erzähler scharfe Kritik.
ISSN:0178-2967
Contains:In: Biblische Notizen