The attitude toward Jerusalem in two rebellion narratives: a literary and theological investigation

Based on the idea that their attitude towards Jerusalem is not simply an element of characterization, but also represents a moral judgment, the attitude of these four royal figures is examined within two stories of rebellion. In the stories of Absalom’s revolt (2Sam 15-20) and the division of the ki...

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Autore principale: Frish, ʿAmos 1953- (Autore)
Tipo di documento: Stampa Articolo
Lingua:Inglese
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Pubblicazione: Herder 2011
In: Biblische Notizen
Anno: 2011, Volume: 150, Pagine: 35-48
(sequenze di) soggetti normati:B David, Israel, König / Abschalom, Personaggio biblico / Jerobeam, I., Israel, König 926 a.C.-907 a.C. / Rehabeam, Juda, König / Gerusalemme / Bibel. Könige 1. 12,1-24 / Bibel. Samuel 2. 15-20
Notazioni IxTheo:HB Antico Testamento
Altre parole chiave:B Gerusalemme
B Bibel. Samuel 2. 15-20
B Bibel. Könige 1. 12
Descrizione
Riepilogo:Based on the idea that their attitude towards Jerusalem is not simply an element of characterization, but also represents a moral judgment, the attitude of these four royal figures is examined within two stories of rebellion. In the stories of Absalom’s revolt (2Sam 15-20) and the division of the kingdom (1Kgs 12:1-24), along with its immediate continuation (v.22-24), the political leader deprives Jerusalem of its privileged status by bestowing this privilege upon another city (Hebron, Shechem). In the first story, David defends his seniority over Absalom. In the second, both Rehoboam and Jeroboam slight Jerusalem; Jeroboam, however, undermines Jerusalem’s special and unique role by establishing rival cultic centers; this provokes harsh criticism from the narrator.
Ausgehend von der Idee, dass ihre Haltung gegenüber Jerusalem nicht nur ein Element der Charakterisierung, sondern auch ein moralisches Urteil darstellt, wird die Haltung der vier königlichen Figuren in zwei Geschichten des Aufstandes untersucht. In den Geschichten von Absaloms Aufstand (2Sam 15-20) und der Teilung des Reiches (1Kön 12,1-24) sowie ihre unmittelbare Fortsetzung (V.22-24), entzieht ein politischer Führer Jerusalem, wegen Bevorzugung einer anderen Stadt (Hebron, Sichem), den privilegierten Status. In der ersten Geschichte verteidigt David seinen Vorrang gegenüber Absalom. In der zweiten Geschichte beleidigen Rehabeam und Jerobeam Jerusalem, aber Jerobeam untergräbt Jerusalems besondere und einzigartige Rolle, indem er konkurrierende Kultzentren errichtet; dies provoziert im Erzähler scharfe Kritik.
ISSN:0178-2967
Comprende:In: Biblische Notizen