L' école de droit parisienne (fin XII-début XIII siècle)

Abstract: The Parisian School of Law (end of the 12th to the beginning of the 13th century). The lecture of which the text is published below, was presented at the 'International Days' of the Society for the History of Law that was held in Bologna in May 2018. It aims to reflect on the res...

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Bibliographic Details
Main Author: Lefebvre-Teillard, Anne 1940- (Author)
Format: Print Article
Language:French
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Published: De Gruyter 2019
In: Zeitschrift der Savigny-Stiftung für Rechtsgeschichte. Kanonistische Abteilung
Year: 2019, Volume: 105, Pages: 44-54
IxTheo Classification:SB Catholic Church law
Further subjects:B Law
B History
B France
Description
Summary:Abstract: The Parisian School of Law (end of the 12th to the beginning of the 13th century). The lecture of which the text is published below, was presented at the 'International Days' of the Society for the History of Law that was held in Bologna in May 2018. It aims to reflect on the research carried out on the Parisian school since the famous speech by Stephen Kuttner made at the 1937 Journées in Paris on 'The beginnings of the French canonist school'. Born after the publication of Gratian's Decretum, the Parisian school first developed during the long pontificate of Alexander III (1159-1181). Summae, distinctions and quaestiones about the Decretum developed during the 1180s, due to the presence of three very active 'Englishmen' in particular: Rodoicus Modicipassus, Ricardus de Mores (known as 'Ricardus the Englishman') and Honorius de Kent. Without neglecting the theological aspects, all three appeal to Roman law in their works, but also to the new pontifical decretals. The first decade of the thirteenth century was then marked by the publication of two important apparati on the Decretum: Ecce vicit leo and Animal est substantia, whose authors turn resolutely to Roman law. A specific teaching in the latter seems to have emerged during the same period, which sees the flourishing of the ius novum, a new teaching based on the Campilatio prima by Bernardus of Pavia. This dual orientation would then be strongly criticised by some theologians, for whom Paris was their undisputed centre of study. They then obtained a prohibition on the teaching of Roman law in Paris from Pope Honorius III in 1219. Zusammenfassung: Die Pariser Rechtsschule (vom Ende des 12. bis zum beginnenden 13. Jahrhundert). Der Vortrag, auf dem dieser Text basiert, wurde auf den "Journées internationales" der Société d'Histoire du Droit in Bologna im Mai 2018 gehalten. Er reflektiert die Forschung, welche über die Pariser Schule seit dem berühmten Vortrag von Stephan Kuttner auf den "Journées" von Paris 1937 mit dem Titel "The beginnings of the French canonist school" durchgeführt wurde. Die Pariser Schule entstand nach der Publikation des Decretum Gratiani und entwickelte sich während des langen Pontifikats von Alexander III. (1159-1181). Summae, distinctiones und quaestiones zum Dekret vervielfältigten sich in den 1180ern vor allem Dank der Anwesenheit von drei sehr aktiven "Engländern", nämlich Rodoicus Modicipassus, Ricardus de Mores, genannt Ricardus Anglicus, sowie Honorius von Kent. Ohne die theologischen Aspekte zu vernachlässigen, griffen alle drei auf das römische Recht zurück, doch ebenso auf neue päpstliche Dekretalen. Die erste Dekade des 13. Jahrhunderts wurde durch die Publikation von zwei wichtigen Apparaten zum Dekret markiert, nämlich "Ecce vicit leo" sowie "Animal est substantia", deren Autoren sich stärker noch zum römischen Recht wandten. Es scheint, dass sich in dieser Periode ein eigener Unterricht zu Letzterem entwickelte, jedoch ebenso ein eigener Unterricht zum ius novum, welcher auf der Compilatio prima des Bernardus Papiensis basierte. Diese doppelte Ausrichtung wurde von einigen Theologen stark kritisiert, die allerdings in der wissenschaftlichen Forschung von Paris unbezweifelbar dominierten. 1219 erreichten sie daher von Papst Honorius III. für Paris das Verbot des Unterrichts im römischen Recht. Résumé: La communication dont le texte est publié ci-après, a été présentée aux « Journées internationales» de la Société d'Histoire du Droit tenues à Bologne en mai 2018. Elle tente de faire le point sur les recherches menées sur l'école parisienne, depuis la célèbre communication de Stephan Kuttner faite aux « Journées» de Paris 1937 sur « Les débuts de l'école canoniste française». Née après la parution du Décret de Gratien, l'école parisienne connaît ses premiers développements durant le long pontificat d'Alexandre III (1159-1181). Summae, distinctiones et quaestiones sur le Décret se multiplient durant les années quatre-vingt en particulier grâce à la présence de trois « anglais» fort actifs: Rodoicus Modicipassus, Richard de Mores dit Richard l'Anglais et Honorius de Kent. Sans négliger l'aspect théologique, tous trois dans leurs travaux font appel au droit romain mais aussi aux nouvelles décrétales pontificales. La première décennie du XIIIe siècle sera marquée par la parution de deux importants apparats au Décret: Ecce vicit leo et Animal est substantia dont les auteurs se tournent résolument vers le droit romain. Un enseignement spécifique de ce dernier semble bien avoir vu le jour durant cette même période qui voit également s'épanouir un nouvel enseignement, celui du ius novum, fondé sur la Compilatio prima de Bernard de Pavie. Cette double orientation sera vivement critiquée par certains théologiens dont Paris est le centre d'études incontesté. Ils obtiendront en 1219 du pape Honorius III l'interdiction de l'enseignement du droit romain à Paris
ISSN:0323-4142
Contains:Enthalten in: Savigny-Stiftung, Zeitschrift der Savigny-Stiftung für Rechtsgeschichte. Kanonistische Abteilung