Die Erzählung vom Sündenfall (Gen 3): Aspekte zur Rezeption im frühjüdischen Schrifttum = The story of the "Fall of man" (Gn 3) : aspects of its reception in early jewish iterature

The Story of the "Fall of Man" (Gn 3): Aspects of its Reception in Early Jewish LiteratureThe story of the "Fall of Man" (Gen 3) was reproduced very differently by Philo and Josephus. First, we take a look on the treatment of the theme in the Old and New Testament and some apocry...

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Altri titoli:The story of the "Fall of man" (Gn 3)
Autore principale: Kremser, Konrad 1980- (Autore)
Tipo di documento: Elettronico Articolo
Lingua:Tedesco
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Pubblicazione: Universität Wien, Katholisch-Theologische Fakultät, Institut für Bibelwissenschaft 2018
In: Protokolle zur Bibel
Anno: 2018, Volume: 27, Fascicolo: 1, Pagine: 1-23
(sequenze di) soggetti normati:B Bibel. Genesis 3 / Philo, Alexandrinus 25 a.C.-40 / Josephus, Flavius 37-100 / Giudaismo ellenistico / Ricezione / Peccato originale
Notazioni IxTheo:HB Antico Testamento
HD Medio-giudaismo
Altre parole chiave:B Josephus
B Genesis
B Philo
B Bibel. Genesis 3
B Fall of man
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Descrizione
Riepilogo:The Story of the "Fall of Man" (Gn 3): Aspects of its Reception in Early Jewish LiteratureThe story of the "Fall of Man" (Gen 3) was reproduced very differently by Philo and Josephus. First, we take a look on the treatment of the theme in the Old and New Testament and some apocryphal texts. In most of the Old Testament there is silence about paradise ("Paradiesschweigen"). Where Gen 3 is received (for example Sir; ApcMos; VitAd) an interpretation prevails, which understands the "Fall of Man" as an incision in human history, even if this incision took place in a mythical past. Philo and Josephus understand Gen 3 as a didactic narrative of general nature. Josephus's account is closer to our present understanding of the story. One can call his interpretation "moralizing". He also places Gen 3 (as later many Christian interpreters) in the context of world history. Philo gives Gen 3 an allegorical interpretation. He relates the story to the psychic life of every single human being.
Die Erzählung vom Sündenfall (Gen 3) hat bei Philo und Josephus sehr unterschiedliche Ausprägungen gefunden. Zunächst wird ein Blick auf die Behandlung des Themas im Alten und Neuen Testament und einigen apokryphen Texten geworfen. Über weite Strecken herrscht im Alten Testament ein "Paradiesschweigen". Wo Gen 3 rezipiert wird (vor allem Sir; ApkMos; VitAd), herrscht eine Interpretation vor, die den "Sündenfall" als Einschnitt in der Menschheitsgeschichte versteht, auch wenn dieser Einschnitt in mythischer Vorzeit liegt. Philo und Josephus verstehen Gen 3 als Lehrerzählung allgemeiner Art. Josephus’ Darstellung kommt unserem heutigen Verständnis der Stelle näher, man kann seine Interpretation als "moralisierend" bezeichnen. Philo gibt Gen 3 eine allegorische Deutung und bezieht sie auf das Seelenleben jedes einzelnen Menschen.
ISSN:2412-2467
Comprende:Enthalten in: Protokolle zur Bibel
Persistent identifiers:HDL: 11353/10.789707