Die Friedliche Revolution als Thema im Religionsunterricht. Didaktische Perspektiven

To what extent is the Peaceful Revolution an issue in religious education and how is it interpreted? This question will be answered based upon a critical analysis of curricula and textbooks for religious education. What follows is a critical classification in terms of pedagogy for religion and churc...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Published in:Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Main Author: Witten, Ulrike 1982- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: ˜deœ Gruyter [2019]
In: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Standardized Subjects / Keyword chains:B Protestant religious instruction / Lesson plan research / Border opening
IxTheo Classification:KAJ Church history 1914-; recent history
KBB German language area
KDD Protestant Church
RF Christian education; catechetics
Further subjects:B Church history studies
B textbook analysis
B Religionsdidaktik
B Religious Education
B Friedliche Revolution
B Lehrplananalyse
B Peaceful Revolution
B Church History
B curriculum analysis
B School book analysis
Online Access: Volltext (Verlag)
Volltext (doi)
Description
Summary:To what extent is the Peaceful Revolution an issue in religious education and how is it interpreted? This question will be answered based upon a critical analysis of curricula and textbooks for religious education. What follows is a critical classification in terms of pedagogy for religion and church history and in conclusion, reflections on how to teach about the Peaceful Revolution will be considered.
Ausgehend von Lehrplänen und Unterrichtsmaterialien wird analysiert, wie die Friedliche Revolution im evangelischen Religionsunterricht thematisiert und gedeutet wird. Es erfolgt eine religions- und kirchengeschichtsdidaktisch kritische Einordnung und es werden Überlegungen zur zukünftigen Didaktisierung des Themas dargestellt.
ISSN:2366-7796
Contains:Enthalten in: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/zpt-2019-0006