Die Wahrheitsfrage als Herausforderung Interreligiösen Lernens

In view of religious plurality, the question of truth in religious education requires dialogic learning. The connection between truth and subject, the emphasis on experience, as well as the relation of truth to practice, are features of a specific modality of truth with regard to religion. Thus, an...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:  
Bibliographische Detailangaben
1. VerfasserIn: Knauth, Thorsten 1964- (VerfasserIn)
Medienart: Elektronisch Aufsatz
Sprache:Deutsch
Verfügbarkeit prüfen: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Lade...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Veröffentlicht: ˜deœ Gruyter [2016]
In: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Jahr: 2016, Band: 68, Heft: 1, Seiten: 85-97
normierte Schlagwort(-folgen):B Wahrheit / Interreligiöses Lernen / Dialog / Exklusivismus / Religiöser Pluralismus
IxTheo Notationen:AB Religionsphilosophie; Religionskritik; Atheismus
AH Religionspädagogik
AX Interreligiöse Beziehungen
CC Christentum und nichtchristliche Religionen; interreligiöse Beziehungen
RF Christliche Religionspädagogik; Katechetik
weitere Schlagwörter:B Religiöse Pluralität
B Religionsunterricht
B Religious Education
B dialogisches Lernen
B Dialog und Wahrheit
B Religious Pluralism
B religions and truth
B dialogical learning
B dialogue and truth
B Dialogue
B religiöse und kulturelle Heterogenität
B Interreligiöses Lernen
B truth claims
B Interreligious Learning
B Religionen und Wahrheit
Online Zugang: Vermutlich kostenfreier Zugang
Volltext (Verlag)
Volltext (doi)
Beschreibung
Zusammenfassung:In view of religious plurality, the question of truth in religious education requires dialogic learning. The connection between truth and subject, the emphasis on experience, as well as the relation of truth to practice, are features of a specific modality of truth with regard to religion. Thus, an interconnection of discovery for religion-related dialogic learning is constituted, in which the reasons of truth and the truth claims of different religions can be projected. The separation of possibility conditions of dialogue and the validity bases of propositions remains necessary for the talk about religious truth. Theologically, modesty is crucial with regard to truth claims. From a religious-pedagogical point of view, religious education has to be conceptualized as a place of understanding, in which an exchange of truth claims and the search for truth are fostered within the tension of subjectivation and exclusive validity claims.
ISSN:2366-7796
Enthält:Enthalten in: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/zpt-2016-0009