Volkszählung als strafwürdige Verfehlung: eine Hypothese zum Hintergrund von 2Sam 24 und 1Chr 21

2Sam 24 does not tell us any explicit reason why David’s census should be a misdeed. Exegetes –one of the first being Josephus –developed diverse hypotheses why this should be so. All passages in the OT dealing with censuses do not criticize the practice of counting the people. God promises innumera...

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Bibliographic Details
Main Author: Schöpflin, Karin 1956- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Herder 2020
In: Biblische Notizen
Year: 2020, Volume: 187, Pages: 59-70
Standardized Subjects / Keyword chains:B Old Testament / Biblical studies / Geschichte 900 v. Chr. / People / Census
IxTheo Classification:HB Old Testament
Online Access: Volltext (lizenzpflichtig)
Description
Summary:2Sam 24 does not tell us any explicit reason why David’s census should be a misdeed. Exegetes –one of the first being Josephus –developed diverse hypotheses why this should be so. All passages in the OT dealing with censuses do not criticize the practice of counting the people. God promises innumerable offspring to the patriarchs. By comparing the number of future Israel to stars, dust, and sand God illustrates that they are uncountable. To later recipients of God’s promise, this suggested that by consequence it is not even allowed to count the people. The Book of Tobias serves as an example of the authoritative character of the patriarchs’ behaviour: their practicing endogamy is not only to be imitated, but comes close to a commandment. God’s words to the patriarchs are even more authoritative.Hence, God describing the people’s uncountability was taken as meaning that it is forbidden to count the Israelites. This helps to understand why David’s census should be a sin.
2Sam 24 liefert keine explizite Begründung dafür, weshalb Davids Volkszählung ein strafwürdiges Vergehen darstellt. In der Auslegung wurden dafür –etwa schon bei Josephus – diverse Hypothesen aufgestellt. An allen einschlägigen anderen Stellen im AT ist der Vorgang einer Volkszählung unproblematisch. Gott illustriert die Verheißungen reicher Nachkommenschaft an die Erzväter mit den Vergleichsgrößen der Sterne, Staub- oder Sandkörner. Diese Unzählbarkeit wird als Zählverbot aufgefasst, zumal Gott selbst Urheber der Verheißung ist. Wie das Tobitbuch im Blick auf die Praxis der Endogamie zeigt, besitzen die offensichtlich bekannten Vätererzählungen der Genesis einen autoritativen, geradezu gesetzlichen Status. Gottes Aussage der Unzählbarkeit führt dazu, ein Verbot des Zählens Israels anzunehmen, in dessen Horizont die Volkszählung Davids als Verfehlung verständlich wird.
ISSN:2628-5762
Contains:Enthalten in: Biblische Notizen