Hymns for tradition or transition in changing times?: the message of hymns and spiritual songs at spring services for school pupils and students in Finland in 2010 and 2020

This article explores the use of hymns and songs at school services organized by the Evangelical Lutheran Church of Finland in co-operation with local schools at the end of the school year. Hymns and songs at both traditional school services in churches in 2010 and at recorded spring services in 202...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Authors: Pitkänen, Teija ca. 20./21. Jh. (Author) ; Innanen, Tapani ca. 20./21. Jh. (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: [2021]
In: Theo-Web
Year: 2021, Volume: 20, Issue: 1, Pages: 285-302
Standardized Subjects / Keyword chains:B Suomen evankelis-luterilainen kirkko / School worship service / Religious song / Singing / Spirituality
IxTheo Classification:KBE Northern Europe; Scandinavia
KDD Protestant Church
RD Hymnology
RF Christian education; catechetics
Further subjects:B Religious song
B Spirituality
B School
B Church
B Singing
B Schulandacht
B Covid-19
B school services
B Finland
B Songs
B Hymns
Online Access: Volltext (doi)
Volltext (kostenfrei)
Description
Summary:This article explores the use of hymns and songs at school services organized by the Evangelical Lutheran Church of Finland in co-operation with local schools at the end of the school year. Hymns and songs at both traditional school services in churches in 2010 and at recorded spring services in 2020 - via the internet, due to COVID-19 pandemic - are considered. The results of the text analysis of the lyrics in the most used hymns and songs reveal that the variety of hymns and songs increased in 2020, but the use of traditional hymns and key concepts, like praise, protection and joy, remained almost unchanged vis-à-vis the year 2010. The most sung hymn, the Summer Hymn, has become an institutionalized transition signal between school and summertime, but it also carries spiritual meanings of creation, praise, and hope that acquire new meanings in hard times.
Dieser Artikel untersucht die Verwendung von Hymnen und Liedern bei Schulgottesdiensten, die von der Evangelisch-Lutherischen Kirche Finnlands in Zusammenarbeit mit lokalen Schulen am Ende des Schuljahres organisiert werden. Es werden Hymnen und Lieder sowohl bei traditionellen Schulgottesdiensten in Kirchen im Jahr 2010 als auch bei aufgezeichneten Frühlingsgottesdiensten im Jahr 2020 - aufgrund der COVID-19-Pandemie über das Internet - betrachtet. Die Ergebnisse der Textanalyse der Texte in den am häufigsten verwendeten Hymnen und Liedern zeigen, dass die Vielfalt der Hymnen und Lieder im Jahr 2020 zugenommen hat, aber die Verwendung traditioneller Hymnen und Schlüsselbegriffe wie Lobpreis, Schutz und Freude im Vergleich zum Jahr 2010 fast unverändert geblieben sind. Die meistgesungene Hymne, die Sommerhymne, ist zu einem institutionalisierten Übergangssignal zwischen Schul- und Sommerzeit geworden, aber sie trägt auch spirituelle Bedeutungen von Schöpfung Lobpreis und Hoffnung, die in schweren Zeiten neue Bedeutungen erhalten.
ISSN:1863-0502
Contains:Enthalten in: Theo-Web
Persistent identifiers:DOI: 10.23770/tw0191