Pedagogical relevance of the Ignatian presupposition

The paper undertakes a critical analysis of the so-called Presupposition of the Spiritual Exercises of St. Ignatius Loyola, which prescribes the benevolent interpretation of the other’s words. We aim to identify the anthropological and epistemological background of the pedagogical guidelines contain...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:  
Bibliographische Detailangaben
VerfasserInnen: Gałkowski, Stanisław 1965- (VerfasserIn) ; Kaźmierczak, Paweł (VerfasserIn)
Medienart: Elektronisch Aufsatz
Sprache:Englisch
Verfügbarkeit prüfen: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Lade...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Veröffentlicht: Taylor & Francis 2021
In: International journal of philosophy and theology
Jahr: 2021, Band: 82, Heft: 2, Seiten: 193-203
normierte Schlagwort(-folgen):B Ignacio, de Loyola 1491-1556, Exercitia spiritualia / Voraussetzung / Pädagogik
IxTheo Notationen:CB Christliche Existenz; Spiritualität
KAH Kirchengeschichte 1648-1913; Neuzeit
RF Christliche Religionspädagogik; Katechetik
weitere Schlagwörter:B Spiritual Exercises
B intellectual and moral virtues
B the presupposition
B Ignatius Loyola
B Ignatian pedagogy
Online Zugang: Volltext (kostenfrei)
Beschreibung
Zusammenfassung:The paper undertakes a critical analysis of the so-called Presupposition of the Spiritual Exercises of St. Ignatius Loyola, which prescribes the benevolent interpretation of the other’s words. We aim to identify the anthropological and epistemological background of the pedagogical guidelines contained therein and to explicate the intellectual and moral virtues needed to put them into practice. We argue that practising the Presupposition is both virtuous and mutually beneficial in pedagogical practice.
ISSN:2169-2335
Enthält:Enthalten in: International journal of philosophy and theology
Persistent identifiers:DOI: 10.1080/21692327.2021.1939107