Das Arzneimittelmarktneuordnungsgesetz im zehnten Jahr: eine Bilanz aus gesundheitsethischer Perspektive = Ten years of pharmaceutical market restructuring act : a review from a public health ethics perspective

Das Arzneimittelmarktneuordnungsgesetz ist seit Anfang 2011 in Kraft. Es regelt erstmals die Preisfindung für patentgeschützte Arzneimittel, die Zugang zum deutschen Markt begehren. Ziel des Gesetzes war es, einerseits die enormen Preiszuwächse im Bereich der Arzneimittelinnovationen für die Kranken...

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Bibliographic Details
Subtitles:Ten years of pharmaceutical market restructuring act
Main Author: Roth, Benjamin (Author)
Format: Electronic/Print Article
Language:German
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Published: Brill mentis, an imprint of the Brill Group [2022]
In: Zeitschrift für medizinische Ethik
Year: 2022, Volume: 68, Issue: 3, Pages: 337-352
Standardized Subjects / Keyword chains:B Germany / Marktzugang / Arzneimittelpreis
IxTheo Classification:KBB German language area
NCH Medical ethics
Further subjects:B AMNOG
B public health ethic
B benefit assessment
B pharmaceutical ethics
B Innovativität
B (globales) Gemeinwohl
B Nutzenbewertung
B Pharmaethik
B Gesundheitsethik
B innovativeness
B (global) common good
Online Access: Volltext (doi)
Description
Summary:Das Arzneimittelmarktneuordnungsgesetz ist seit Anfang 2011 in Kraft. Es regelt erstmals die Preisfindung für patentgeschützte Arzneimittel, die Zugang zum deutschen Markt begehren. Ziel des Gesetzes war es, einerseits die enormen Preiszuwächse im Bereich der Arzneimittelinnovationen für die Krankenkassen in den Griff zu bekommen und gleichzeitig Anreize für echte Innovativität zu setzen sowie Versorgungsausfälle zu vermeiden. Im zehnten Gesetzesjahr wird nun untersucht, was die normativ-ethischen Prämissen und Zielvorstellungen waren, ob sie erreicht worden sind und ob oder wo es Ansatzpunkte für Kritik oder Verbesserungspotenzial gibt. Gemeinwohl und Innovativität stellen dabei die zentralen normativen Bewertungsprinzipien dar.
The Pharmaceutical Market Restructuring Act (AMNOG) is enacted since the beginning of 2011. It regulates the price of patent-protected drugs seeking access to the German market. On the one hand, the law aims to gain control over the enormous price increases in the area of drug innovations for health insurance funds, and on the other hand, to provide incentives for innovativeness and avoiding cuts in provision of medical care. On the 10th anniversary of the law, its actual normative-ethical premises and objectives were examined; whether these desired results were achieved, and whether there have been starting points for criticism or potential for improvement. The „common good“ and innovativeness are the central normative valuation criteria.
ISSN:0944-7652
Contains:Enthalten in: Zeitschrift für medizinische Ethik
Persistent identifiers:DOI: 10.14623/zfme.2022.3.337-352