Unterrichtsmaterialien als Ort der Ideologieproduktion?: Perspektiven kritischer Religionsbuchanalyse in der Gegenwart

Religions- und Schulbücher sind "Kinder ihrer Zeit". Finden sich daher auch herrschende Ideologien wie Antisemitismus, Rassismus und neoliberale Selbstoptimierung in Unterrichtsmaterialien? Der vorliegende Artikel untersucht exemplarisch anhand neuerer Forschungsergebnisse diese Frage und...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Main Author: Herbst, Jan-Hendrik (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: 2022
In: Theo-Web
Year: 2022, Volume: 21, Issue: 1, Pages: 115-134
Standardized Subjects / Keyword chains:B Religious instruction / School book / Ideology criticism
IxTheo Classification:CH Christianity and Society
RF Christian education; catechetics
Further subjects:B Ideology criticism
B textbook analysis
B Anti-semitism
B Religionsbuchanalyse
B Antisemitism
B Neo-liberalism
B Racism
B Neoliberalism
B Ideology critique
Online Access: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)
Description
Summary:Religions- und Schulbücher sind "Kinder ihrer Zeit". Finden sich daher auch herrschende Ideologien wie Antisemitismus, Rassismus und neoliberale Selbstoptimierung in Unterrichtsmaterialien? Der vorliegende Artikel untersucht exemplarisch anhand neuerer Forschungsergebnisse diese Frage und skizziert Perspektiven für eine kritische Religionsbuchanalyse.
Religious and school textbooks are shaped by their context. Can dominant ideologies such as anti-Semitism, racism and neoliberal self-optimization therefore be found in teaching materials as well? This article examines this question based on recent research results and outlines perspectives for a critical analysis of religious textbooks.
ISSN:1863-0502
Contains:Enthalten in: Theo-Web
Persistent identifiers:DOI: 10.23770/tw0238