Unterrichtsmaterialien als Ort der Ideologieproduktion?: Perspektiven kritischer Religionsbuchanalyse in der Gegenwart
Religions- und Schulbücher sind "Kinder ihrer Zeit". Finden sich daher auch herrschende Ideologien wie Antisemitismus, Rassismus und neoliberale Selbstoptimierung in Unterrichtsmaterialien? Der vorliegende Artikel untersucht exemplarisch anhand neuerer Forschungsergebnisse diese Frage und...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Electronic Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
2022
|
In: |
Theo-Web
Year: 2022, Volume: 21, Issue: 1, Pages: 115-134 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Religious instruction
/ School book
/ Ideology criticism
|
IxTheo Classification: | CH Christianity and Society RF Christian education; catechetics |
Further subjects: | B
Ideology criticism
B textbook analysis B Anti-semitism B Religionsbuchanalyse B Antisemitism B Neo-liberalism B Racism B Neoliberalism B Ideology critique |
Online Access: |
Volltext (kostenfrei) Volltext (kostenfrei) |
Summary: | Religions- und Schulbücher sind "Kinder ihrer Zeit". Finden sich daher auch herrschende Ideologien wie Antisemitismus, Rassismus und neoliberale Selbstoptimierung in Unterrichtsmaterialien? Der vorliegende Artikel untersucht exemplarisch anhand neuerer Forschungsergebnisse diese Frage und skizziert Perspektiven für eine kritische Religionsbuchanalyse. Religious and school textbooks are shaped by their context. Can dominant ideologies such as anti-Semitism, racism and neoliberal self-optimization therefore be found in teaching materials as well? This article examines this question based on recent research results and outlines perspectives for a critical analysis of religious textbooks. |
---|---|
ISSN: | 1863-0502 |
Contains: | Enthalten in: Theo-Web
|
Persistent identifiers: | DOI: 10.23770/tw0238 |