Das entkolonisierte Klassenzimmer: Postkolonial-theologische Perspektiven für die Religionspädagogik

Postcolonial and decolonial studies have long since motivated corresponding reflections in theology. This article briefly presents the history and significance of postcolonial studies and theologies, as well as providing an overview of key terms in these theories. A special focus lies on the present...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Published in:Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Main Author: Silber, Stefan 1966- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Schnider 2023
In: Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Further subjects:B Theology
B dekoloniale Theorie
B Postcolonialism
B Kolonialität
B Religious pedagogy
Online Access: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)
Description
Summary:Postcolonial and decolonial studies have long since motivated corresponding reflections in theology. This article briefly presents the history and significance of postcolonial studies and theologies, as well as providing an overview of key terms in these theories. A special focus lies on the presentation of the spectrum and the range of postcolonial theologies, before finally presenting an outlook over some possible and meaningful consequences of these developments for religious education.
Post- und dekoloniale Studien haben weltweit längst auch entsprechende Reflexionen in der Theologie in Gang gesetzt. In diesem Beitrag wird kurz die Geschichte und die Bedeutung postkolonialer Studien und Theologien dargestellt sowie ein Überblick über zentrale Begriffe dieser Theorien vermittelt. Ein besonderer Schwerpunkt liegt auf der Darstellung des Spektrums und der Reichweite postkolonialer Theologien, bevor abschließend ein Ausblick auf die möglichen und sinnvollen Konsequenzen dieser Entwicklungen für die Religionspädagogik gegeben wird.
ISSN:1018-1539
Contains:Enthalten in: Österreichisches Religionspädagogisches Forum, Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Persistent identifiers:DOI: 10.25364/10.31:2023.1.2