Das entkolonisierte Klassenzimmer: Postkolonial-theologische Perspektiven für die Religionspädagogik
Postcolonial and decolonial studies have long since motivated corresponding reflections in theology. This article briefly presents the history and significance of postcolonial studies and theologies, as well as providing an overview of key terms in these theories. A special focus lies on the present...
Κύριος συγγραφέας: | |
---|---|
Τύπος μέσου: | Ηλεκτρονική πηγή Άρθρο |
Γλώσσα: | Γερμανικά |
Έλεγχος διαθεσιμότητας: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Έκδοση: |
Schnider
2023
|
Στο/Στη: |
Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Έτος: 2023, Τόμος: 31, Τεύχος: 1, Σελίδες: 13-29 |
Άλλες λέξεις-κλειδιά: | B
Θρησκευτική παιδαγωγική
B Μεταποικιοκρατία (μοτίβο) B dekoloniale Theorie B Θεολογία (μοτίβο) B Kolonialität |
Διαθέσιμο Online: |
Volltext (kostenfrei) Volltext (kostenfrei) |
MARC
LEADER | 00000caa a22000002 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | 184556538X | ||
003 | DE-627 | ||
005 | 20230518010103.0 | ||
007 | cr uuu---uuuuu | ||
008 | 230517s2023 xx |||||o 00| ||ger c | ||
024 | 7 | |a 10.25364/10.31:2023.1.2 |2 doi | |
035 | |a (DE-627)184556538X | ||
035 | |a (DE-599)KXP184556538X | ||
040 | |a DE-627 |b ger |c DE-627 |e rda | ||
041 | |a ger | ||
084 | |a 1 |2 ssgn | ||
100 | 1 | |e VerfasserIn |0 (DE-588)123218756 |0 (DE-627)082419752 |0 (DE-576)293609969 |4 aut |a Silber, Stefan |d 1966- | |
109 | |a Silber, Stefan 1966- |a Aulbach, Stefan 1966- | ||
245 | 1 | 4 | |a Das entkolonisierte Klassenzimmer: Postkolonial-theologische Perspektiven für die Religionspädagogik |
264 | 1 | |c 2023 | |
336 | |a Text |b txt |2 rdacontent | ||
337 | |a Computermedien |b c |2 rdamedia | ||
338 | |a Online-Ressource |b cr |2 rdacarrier | ||
520 | |a Postcolonial and decolonial studies have long since motivated corresponding reflections in theology. This article briefly presents the history and significance of postcolonial studies and theologies, as well as providing an overview of key terms in these theories. A special focus lies on the presentation of the spectrum and the range of postcolonial theologies, before finally presenting an outlook over some possible and meaningful consequences of these developments for religious education. | ||
520 | |a Post- und dekoloniale Studien haben weltweit längst auch entsprechende Reflexionen in der Theologie in Gang gesetzt. In diesem Beitrag wird kurz die Geschichte und die Bedeutung postkolonialer Studien und Theologien dargestellt sowie ein Überblick über zentrale Begriffe dieser Theorien vermittelt. Ein besonderer Schwerpunkt liegt auf der Darstellung des Spektrums und der Reichweite postkolonialer Theologien, bevor abschließend ein Ausblick auf die möglichen und sinnvollen Konsequenzen dieser Entwicklungen für die Religionspädagogik gegeben wird. | ||
601 | |a Klassenzimmer | ||
601 | |a Perspektive | ||
601 | |a Religionspädagogik | ||
650 | 4 | |a Kolonialität | |
650 | 4 | |a Theologie | |
650 | 4 | |a Religionspädagogik | |
650 | 4 | |a dekoloniale Theorie | |
650 | 4 | |a Postkolonialismus | |
773 | 0 | 8 | |i Enthalten in |a Österreichisches Religionspädagogisches Forum |t Österreichisches Religionspädagogisches Forum |d Graz : Schnider, 1991 |g 31(2023), 1, Seite 13-29 |h Online-Ressource |w (DE-627)771277040 |w (DE-600)2738808-6 |w (DE-576)39512753X |x 1018-1539 |7 nnns |
773 | 1 | 8 | |g volume:31 |g year:2023 |g number:1 |g pages:13-29 |
856 | 4 | 0 | |u https://doi.org/10.25364/10.31:2023.1.2 |x Resolving-System |z kostenfrei |3 Volltext |
856 | 4 | 0 | |u https://oerf-journal.eu/index.php/oerf/article/view/360 |x Verlag |z kostenfrei |3 Volltext |
935 | |a mteo | ||
936 | u | w | |d 31 |j 2023 |e 1 |h 13-29 |
951 | |a AR | ||
ELC | |a 1 | ||
LOK | |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 | ||
LOK | |0 001 4322935435 | ||
LOK | |0 003 DE-627 | ||
LOK | |0 004 184556538X | ||
LOK | |0 005 20230517055508 | ||
LOK | |0 008 230517||||||||||||||||ger||||||| | ||
LOK | |0 035 |a (DE-Tue135)IxTheo#2023-05-16#4FC80A86D6778CCA029F7DEA317FCA2E58163A85 | ||
LOK | |0 040 |a DE-Tue135 |c DE-627 |d DE-Tue135 | ||
LOK | |0 092 |o n | ||
LOK | |0 852 |a DE-Tue135 | ||
LOK | |0 852 1 |9 00 | ||
LOK | |0 935 |a ixzs |a zota | ||
OAS | |a 1 | ||
ORI | |a SA-MARC-ixtheoa001.raw | ||
STA | 0 | 0 | |a Postcolonialism,Postcolonialism,Religious pedagogy,Religious education,Theology,Theology |
STB | 0 | 0 | |a Postcolonialisme,Postcolonialisme,Pédagogie des religions,Théologie,Théologie |
STC | 0 | 0 | |a Pedagogía de la religión,Postcolonialismo,Postcolonialismo,Teología,Teología |
STD | 0 | 0 | |a Pedagogia della religione,Postocolonialismo,Postcolonialismo,Teologia,Teologia |
STE | 0 | 0 | |a 后殖民主义,后殖民主义,宗教教育,神学家 |
STF | 0 | 0 | |a 宗教教育,後殖民主義,後殖民主義,神學家 |
STG | 0 | 0 | |a Pedagogia da religião,Pós-colonialismo,Pós-colonialismo,Teologia,Teologia |
STH | 0 | 0 | |a Богословие (мотив),Богословие,Педагогика религии,Постколониализм (мотив),Постколониализм |
STI | 0 | 0 | |a Θεολογία (μοτίβο),Θεολογία,Θρησκευτική παιδαγωγική,Μεταποικιοκρατία (μοτίβο),Μεταποικιοκρατία |
SYE | 0 | 0 | |a Christliche Theologie , Postkolonialität |