Theologie als Professionstheorie für Religionslehrkräfte

Friedrich Schleiermacher first understood theology as a ‚positive’ and ‚practical’ science. This – in modern terms – professional concept can also be understood as the basic expertise for teachers in religion education. It includes that the ‚sense and taste’ for religion or, in other words, the posi...

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Published in:Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Main Author: Dressler, Bernhard 1947-2023 (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Schnider 2023
In: Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Year: 2023, Volume: 31, Issue: 2, Pages: 11-32
Further subjects:B Theory of science
B Schleiermacher
B Religion und Glaube
B Theologie und Pädagogik
B Lehrkräfteprofessionalität
Online Access: Volltext (kostenfrei)
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Description
Summary:Friedrich Schleiermacher first understood theology as a ‚positive’ and ‚practical’ science. This – in modern terms – professional concept can also be understood as the basic expertise for teachers in religion education. It includes that the ‚sense and taste’ for religion or, in other words, the positively interpreted and reflected experiences of a participation in religion as a cultural praxis are constituting confessional religion instruction, and not theology as content or theological confessions.
Das Verständnis von Theologie als ‚positive‘ und ‚praktische‘ Wissenschaft, wie es Friedrich Schleiermacher erstmalig formuliert hat, ermöglicht es, dieses – in modernen Begriffen – professionstheoretische Verständnis auch als den Kompetenzfundus für Religionslehrkräfte zu verstehen. Das schließt zugleich ein, dass ‚Sinn und Geschmack‘ für Religion, oder, anders gesagt, positiv gedeutete und zugleich reflektierte Teilnahmeerfahrungen an Religion als einer kulturellen Praxis für die Positionalität des Religionsunterrichts konstitutiv sind, nicht aber Theologie als Lehrstoff oder theologische Bekenntnissätze.
ISSN:1018-1539
Contains:Enthalten in: Österreichisches Religionspädagogisches Forum, Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Persistent identifiers:DOI: 10.25364/10.31:2023.2.2