Theologie als Professionstheorie für Religionslehrkräfte

Friedrich Schleiermacher first understood theology as a ‚positive’ and ‚practical’ science. This – in modern terms – professional concept can also be understood as the basic expertise for teachers in religion education. It includes that the ‚sense and taste’ for religion or, in other words, the posi...

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Detalles Bibliográficos
Autor principal: Dressler, Bernhard 1947-2023 (Autor)
Tipo de documento: Electrónico Artículo
Lenguaje:Alemán
Verificar disponibilidad: HBZ Gateway
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Gargar...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Publicado: Schnider 2023
En: Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Año: 2023, Volumen: 31, Número: 2, Páginas: 11-32
Otras palabras clave:B Schleiermacher
B Religion und Glaube
B Theologie und Pädagogik
B Teoría de la ciencia
B Lehrkräfteprofessionalität
Acceso en línea: Volltext (kostenfrei)
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Descripción
Sumario:Friedrich Schleiermacher first understood theology as a ‚positive’ and ‚practical’ science. This – in modern terms – professional concept can also be understood as the basic expertise for teachers in religion education. It includes that the ‚sense and taste’ for religion or, in other words, the positively interpreted and reflected experiences of a participation in religion as a cultural praxis are constituting confessional religion instruction, and not theology as content or theological confessions.
Das Verständnis von Theologie als ‚positive‘ und ‚praktische‘ Wissenschaft, wie es Friedrich Schleiermacher erstmalig formuliert hat, ermöglicht es, dieses – in modernen Begriffen – professionstheoretische Verständnis auch als den Kompetenzfundus für Religionslehrkräfte zu verstehen. Das schließt zugleich ein, dass ‚Sinn und Geschmack‘ für Religion, oder, anders gesagt, positiv gedeutete und zugleich reflektierte Teilnahmeerfahrungen an Religion als einer kulturellen Praxis für die Positionalität des Religionsunterrichts konstitutiv sind, nicht aber Theologie als Lehrstoff oder theologische Bekenntnissätze.
ISSN:1018-1539
Obras secundarias:Enthalten in: Österreichisches Religionspädagogisches Forum, Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Persistent identifiers:DOI: 10.25364/10.31:2023.2.2