Theologie als Professionstheorie für Religionslehrkräfte

Friedrich Schleiermacher first understood theology as a ‚positive’ and ‚practical’ science. This – in modern terms – professional concept can also be understood as the basic expertise for teachers in religion education. It includes that the ‚sense and taste’ for religion or, in other words, the posi...

全面介紹

Saved in:  
書目詳細資料
主要作者: Dressler, Bernhard 1947-2023 (Author)
格式: 電子 Article
語言:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
載入...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
出版: Schnider 2023
In: Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Year: 2023, 卷: 31, 發布: 2, Pages: 11-32
Further subjects:B 科學理論
B Schleiermacher
B Religion und Glaube
B Theologie und Pädagogik
B Lehrkräfteprofessionalität
在線閱讀: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)
實物特徵
總結:Friedrich Schleiermacher first understood theology as a ‚positive’ and ‚practical’ science. This – in modern terms – professional concept can also be understood as the basic expertise for teachers in religion education. It includes that the ‚sense and taste’ for religion or, in other words, the positively interpreted and reflected experiences of a participation in religion as a cultural praxis are constituting confessional religion instruction, and not theology as content or theological confessions.
Das Verständnis von Theologie als ‚positive‘ und ‚praktische‘ Wissenschaft, wie es Friedrich Schleiermacher erstmalig formuliert hat, ermöglicht es, dieses – in modernen Begriffen – professionstheoretische Verständnis auch als den Kompetenzfundus für Religionslehrkräfte zu verstehen. Das schließt zugleich ein, dass ‚Sinn und Geschmack‘ für Religion, oder, anders gesagt, positiv gedeutete und zugleich reflektierte Teilnahmeerfahrungen an Religion als einer kulturellen Praxis für die Positionalität des Religionsunterrichts konstitutiv sind, nicht aber Theologie als Lehrstoff oder theologische Bekenntnissätze.
ISSN:1018-1539
Contains:Enthalten in: Österreichisches Religionspädagogisches Forum, Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Persistent identifiers:DOI: 10.25364/10.31:2023.2.2