Das Schülerbild der Religionspädagogik: Eine kritische Analyse der Konstruktion von Schüler:innen im Religionsunterricht

The study focuses on the implicit image of pupils being constructed within a certain pedagogical and didactical context as well as its influence on pedagogical approaches and didactical choices. Analysing and de-constructing implicitly constructed images of pupils is suggested as a promising tool to...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Main Author: Krimmer, Evelyn (Author)
Format: Electronic Book
Language:Undetermined language
Check availability: HBZ Gateway
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: [Erscheinungsort nicht ermittelbar] Brill 2024
In:Year: 2024
Further subjects:B pupils
B childhood studies
B religious education
B Religion & Politics
B dimensions of construction
B socialization theory
B Sozialisationstheorie
B didactics of religion
B Constructivism
B Research on childhood
B Human image
B heuristics
B Kinderbild
B constructivism
B Religionsdidaktik
B Konstruktionsdimensionen
B Self-reflection
B self reflection
B Role theory
B Heuristic
Online Access: Volltext (kostenfrei)
Rights Information:CC BY-NC-ND 4.0
Description
Summary:The study focuses on the implicit image of pupils being constructed within a certain pedagogical and didactical context as well as its influence on pedagogical approaches and didactical choices. Analysing and de-constructing implicitly constructed images of pupils is suggested as a promising tool to contribute to a higher level of self-reflective elements in Religious Education praxis and theory. Diese Untersuchung verfolgt das Ziel, die Kategorie des Schülerbildes in den religionspädagogischen Diskurs einzuführen. Es wird gefragt, inwiefern konstruktivistisch geprägte Erkenntnisprozesse nicht auch hinsichtlich der – bislang vernachlässigten – Frage, wie Religionspädagog:innen in Theorie und Praxis über Schüler:innen denken und welches implizite Schülerbild somit meist unbewusst konstruiert wird, eine Rolle spielen. Im Sinne einer Heuristik werden Dimensionen herausgearbeitet, die den Konstruktionsprozess eines Schülerbildes maßgeblich mitbeeinflussen. Es wird untersucht, inwiefern ein Schülerbild im Kontext religionspädagogischer und -didaktischer Vollzüge wirksam ist und daher als ein Impetus zur Selbstreflexion wahrgenommen werden sollte. Zu diesem Zweck werden ausgewählte religionspädagogische Entwürfe hinsichtlich ihres jeweiligen Schülerbildes analysiert und die religionspädagogische Bedeutung des Schülerbildes anhand einer fünffachen Kategorisierung konkretisiert
ISBN:3657794514
Access:Open Access
Persistent identifiers:HDL: 20.500.12854/135587