Quodammodo transfiguratum est in animum: Erasmus' doctrine of the resurrection of the body and its Origenian roots

The paper addresses Erasmus' doctrine of the resurrection of the body in relationship with its Origenian inheritance, its polemical context and the general hermeneutical attitude of Erasmus. The mind-body dualism and the Platonism of Erasmus' doctrine are better understood in relation to O...

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Bibliographische Detailangaben
1. VerfasserIn: Fallica, Maria (VerfasserIn)
Medienart: Elektronisch Aufsatz
Sprache:Englisch
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Veröffentlicht: De Gruyter [2019]
In: Zeitschrift für antikes Christentum
Jahr: 2019, Band: 23, Heft: 1, Seiten: 82-100
normierte Schlagwort(-folgen):B Origenes 185-254 / Rezeption / Erasmus, Desiderius 1466-1536 / Auferstehung / Körper
IxTheo Notationen:KAB Kirchengeschichte 30-500; Frühchristentum
KAG Kirchengeschichte 1500-1648; Reformation; Humanismus; Renaissance
NBE Anthropologie
NBQ Eschatologie
weitere Schlagwörter:B Origenian reception
B Erasmus' theology
B Exegesis
B Eschatology
Online Zugang: Volltext (Resolving-System)
Volltext (doi)
Beschreibung
Zusammenfassung:The paper addresses Erasmus' doctrine of the resurrection of the body in relationship with its Origenian inheritance, its polemical context and the general hermeneutical attitude of Erasmus. The mind-body dualism and the Platonism of Erasmus' doctrine are better understood in relation to Origen's Pauline doctrine of the resurrected body. A passage particularly revealing of this Origenian reception, in a mystical direction, is the conclusion of Erasmus' masterpiece, the Praise of Folly. Through this text, the paper aims to clarify Erasmus' concept of resurrection as transfiguration, from the letter to the spirit.
ISSN:1612-961X
Enthält:Enthalten in: Zeitschrift für antikes Christentum
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/zac-2019-0005