The new Day of Atonement: a Matthean typology

Hans M. Moscicke untersucht in dieser Arbeit den Einfluss des Versöhnungstag auf die Passionsgeschichte des Matthäus. Er behauptet, dass Matthäus Jesus in seiner Barrabas-Episode (Mt 27:15–26), der Misshandlung durch die Römer (Mt 27:27–31) und der Erzählung über die Auferstehung der Toten (Mt 27:50...

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Bibliographic Details
Main Author: Moscicke, Hans 1985- (Author)
Corporate Author: Marquette University (Degree granting institution)
Format: Electronic Book
Language:English
Check availability: HBZ Gateway
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Tübingen Mohr Siebeck 2020
In: Wissenschaftliche Untersuchungen zum Neuen Testament (517)
Year: 2020
Reviews:[Rezension von: Moscicke, Hans, 1985-, The new Day of Atonement : a Matthean typology] (2021) (Cohen, Akiva, 1960 -)
Series/Journal:Wissenschaftliche Untersuchungen zum Neuen Testament 517
Further subjects:B Gospel Studies
B Puritanism
B Early Christianity
B Wissenschaftliche Untersuchungen zum Neuen Testament 2. Reihe
B Neues Testament
B Biblical Theology
B New Testament Studies
B Early Judaism
B Thesis
B Luhmann
Online Access: Presumably Free Access
Volltext (lizenzpflichtig)
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Parallel Edition:Erscheint auch als: 9783161593932
Description
Summary:Hans M. Moscicke untersucht in dieser Arbeit den Einfluss des Versöhnungstag auf die Passionsgeschichte des Matthäus. Er behauptet, dass Matthäus Jesus in seiner Barrabas-Episode (Mt 27:15–26), der Misshandlung durch die Römer (Mt 27:27–31) und der Erzählung über die Auferstehung der Toten (Mt 27:50–54) als die beiden Ziegenböcke im Levitikus 16-Ritual darstellt.
In this work, Hans M. Moscicke investigates the influence of the Day of Atonement on Matthew’s passion narrative. The author argues that the First Evangelist crafts a sustained Yom Kippur typology in the twenty-seventh chapter of his Gospel and then remodels the Barabbas episode (Matt 27:15–26) as a Yom Kippur lottery between two “goats”. Pilate acts as high priest, designating Jesus as the immolated goat and Barabbas, along with the crowd, as a sin-bearing scapegoat. Matthew also casts Jesus as a scapegoat in the Roman-abuse scene (Matt 27:27–31), in which he depicts Jesus as physically receiving the sins of the world upon himself. Finally, the author suggests that Matthew, in his death-resurrection narrative (Matt 27:50–54), conceives Jesus as offering his life-force to God as the sacrificial goat for YHWH and descending to the realm of the dead as the goat for Azazel.
ISBN:3161593944
Persistent identifiers:DOI: 10.1628/978-3-16-159394-9