Wie können Kino und Fernsehen interreligiöses Lernen im Religionsunterricht fördern? Die Wahrnehmung anderer Länder und Religionen durch Filme
Various films and TV series confront their audience with their protagonists' faith and religious practice, and, thus, offer an insight into different religions. Therefore, this essay asks in how far such films are able to support interreligious learning. Both „Türkisch für Anfänger“ and „Von Me...
1. VerfasserIn: | |
---|---|
Medienart: | Elektronisch Aufsatz |
Sprache: | Deutsch |
Verfügbarkeit prüfen: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Veröffentlicht: |
de Gruyter
[2016]
|
In: |
Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Jahr: 2016, Band: 68, Heft: 3, Seiten: 353-366 |
normierte Schlagwort(-folgen): | B
Des hommes et des dieux
/ Türkisch für Anfänger (Television program)
/ Religious education
/ Islam
/ Interfaith dialogue
|
IxTheo Notationen: | BJ Islam CC Christentum und nichtchristliche Religionen; interreligiöse Beziehungen RF Christliche Religionspädagogik; Katechetik ZG Medienwissenschaft; Digitalität; Kommunikationswissenschaft |
weitere Schlagwörter: | B
„Von Menschen und Göttern“
B Religious education B „Türkisch für Anfänger“ B Interreligious Learning B media didactics B Dialogfähigkeit B Media didactics B dialogical competencies |
Online Zugang: |
Vermutlich kostenfreier Zugang Volltext (Verlag) Volltext (doi) |
MARC
LEADER | 00000caa a22000002 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | 1735462187 | ||
003 | DE-627 | ||
005 | 20220506103620.0 | ||
007 | cr uuu---uuuuu | ||
008 | 201013s2016 xx |||||o 00| ||ger c | ||
024 | 7 | |a 10.1515/zpt-2016-0036 |2 doi | |
035 | |a (DE-627)1735462187 | ||
035 | |a (DE-599)KXP1735462187 | ||
040 | |a DE-627 |b ger |c DE-627 |e rda | ||
041 | |a ger | ||
084 | |a 0 |a 1 |2 ssgn | ||
100 | 1 | |e VerfasserIn |0 (DE-588)128985712 |0 (DE-627)51015137X |0 (DE-576)188013865 |4 aut |a Keuchen, Marion |d 1973- | |
109 | |a Keuchen, Marion 1973- | ||
245 | 1 | 0 | |a Wie können Kino und Fernsehen interreligiöses Lernen im Religionsunterricht fördern? Die Wahrnehmung anderer Länder und Religionen durch Filme |
264 | 1 | |c [2016] | |
336 | |a Text |b txt |2 rdacontent | ||
337 | |a Computermedien |b c |2 rdamedia | ||
338 | |a Online-Ressource |b cr |2 rdacarrier | ||
520 | |a Various films and TV series confront their audience with their protagonists' faith and religious practice, and, thus, offer an insight into different religions. Therefore, this essay asks in how far such films are able to support interreligious learning. Both „Türkisch für Anfänger“ and „Von Menschen und Göttern“ are analysed with regard to one of the core competences of religious education: capability of dialogue. The presentation of religion en passant combined with the multidimensionality of films, in one case, support alterity, perspectivity and a general ability to talk about religious affairs. The other example, however, is questionable from a didactic point of view, as widespread religious prejudices are increased. As a result, teachers have to be careful when selecting media for interreligious learning. | ||
601 | |a Fernsehen | ||
601 | |a Religionsunterricht | ||
601 | |a Wahrnehmung | ||
601 | |a Religion | ||
650 | 4 | |a Dialogfähigkeit | |
650 | 4 | |a Interreligiöses Lernen | |
650 | 4 | |a Interreligious Learning | |
650 | 4 | |a Mediendidaktik | |
650 | 4 | |a „Türkisch für Anfänger“ | |
650 | 4 | |a „Von Menschen und Göttern“ | |
650 | 4 | |a dialogical competencies | |
650 | 4 | |a media didactics | |
652 | |a BJ:CC:RF:ZG | ||
689 | 0 | 0 | |d u |0 (DE-588)1201918200 |0 (DE-627)1686267460 |a Des hommes et des dieux |2 gnd |
689 | 0 | 1 | |d u |0 (DE-588)7752500-0 |0 (DE-627)702946230 |0 (DE-576)347427189 |a Türkisch für Anfänger |2 gnd |g Fernsehsendung |
689 | 0 | 2 | |d s |0 (DE-588)4664707-7 |0 (DE-627)338524010 |0 (DE-576)214808076 |2 gnd |a Interreligiöses Lernen |
689 | 0 | 3 | |d s |0 (DE-588)4027743-4 |0 (DE-627)106283499 |0 (DE-576)20897220X |2 gnd |a Islam |
689 | 0 | 4 | |d s |0 (DE-588)4192352-2 |0 (DE-627)105235164 |0 (DE-576)210079924 |2 gnd |a Interreligiöser Dialog |
689 | 0 | |5 (DE-627) | |
773 | 0 | 8 | |i Enthalten in |t Zeitschrift für Pädagogik und Theologie |d Berlin : de Gruyter, 2005 |g 68(2016), 3, Seite 353-366 |h Online-Ressource |w (DE-627)786195606 |w (DE-600)2770480-4 |w (DE-576)406509247 |x 2366-7796 |7 nnns |
773 | 1 | 8 | |g volume:68 |g year:2016 |g number:3 |g pages:353-366 |
856 | |u https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/zpt-2016-0036/pdf?licenseType=free |x unpaywall |z Vermutlich kostenfreier Zugang |h publisher [open (via free article)] | ||
856 | 4 | 0 | |u https://www.degruyter.com/view/journals/zpt/68/3/article-p353.xml |x Verlag |
856 | |u https://doi.org/10.1515/zpt-2016-0036 |x doi |3 Volltext | ||
936 | u | w | |d 68 |j 2016 |e 3 |h 353-366 |
951 | |a AR | ||
ELC | |a 1 | ||
ITA | |a 1 |t 1 | ||
LOK | |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 | ||
LOK | |0 001 3779714167 | ||
LOK | |0 003 DE-627 | ||
LOK | |0 004 1735462187 | ||
LOK | |0 005 20220506103620 | ||
LOK | |0 008 201013||||||||||||||||ger||||||| | ||
LOK | |0 040 |a DE-Tue135 |c DE-627 |d DE-Tue135 | ||
LOK | |0 092 |o n | ||
LOK | |0 852 |a DE-Tue135 | ||
LOK | |0 852 1 |9 00 | ||
LOK | |0 935 |a ixzs |a ixzo | ||
LOK | |0 936ln |0 1764172264 |a ZG | ||
LOK | |0 936ln |0 1442053151 |a RF | ||
LOK | |0 936ln |0 1442043806 |a CC | ||
LOK | |0 936ln |0 1442043539 |a BJ | ||
OAS | |a 1 | ||
ORI | |a SA-MARC-ixtheoa001.raw | ||
REL | |a 1 | ||
STA | 0 | 0 | |a Interfaith dialogue,Interreligious relations,Interreligious dialog,Interreligious encounter,Islam,Islam,Media didactics,Media education,Media programs (Education),Religious education,Interreligious learning |
STB | 0 | 0 | |a Apprentissage interreligieux,Dialogue interreligieux,Dialogue interreligieux,Didactique des médias,Islam,Islam |
STC | 0 | 0 | |a Aprendizaje inter-religiosa,Didáctica de las medias,Diálogo interreligioso,Diálogo inter-religioso,Islam,Islam |
STD | 0 | 0 | |a Apprendimento interreligioso,Dialogo interreligioso,Dialogo interreligioso,Didattica dei mezzi di comunicazione,Didattica dei media,Didattica dei media,Islam,Islam |
STE | 0 | 0 | |a 伊斯兰教,伊斯兰教,回教,回教,宗教教育,宗教间关系 |
STF | 0 | 0 | |a 伊斯蘭教,伊斯蘭教,回教,回教,宗教教育,宗教間關係 |
STG | 0 | 0 | |a Aprendizagem inter-religiosa,Didática das mídias,Diálogo inter-religioso,Diálogo inter-religioso,Islã,Islã |
STH | 0 | 0 | |a Дидактика медиа,Ислам (мотив),Ислам,Межрелигиозное обучение,Межрелигиозный диалог |
STI | 0 | 0 | |a Διαθρησκειακή μάθηση,Διαθρησκειακός διάλογος,Διδακτική των μέσων μαζικής ενημέρωσης,Ισλάμ (μοτίβο),Ισλάμ |
SUB | |a REL | ||
SYE | 0 | 0 | |a Interreligiöse Bildung,Interreligiöse Erziehung , Medien,Medien,Lehrmittel,Medienpädagogik |
SYG | 0 | 0 | |a Von Menschen und Göttern,Of gods and men,Des dieux et des hommes , Interreligiöse Bildung,Interreligiöse Erziehung , Islam , Interreligiöse Beziehung,Interreligiöse Begegnung,Interreligiöser Kontakt,Religionskontakt |
TIM | |a 100020060101_100020081231 |b 2006 - 2008 |