"Dissimulatio artis?": Paulus und die antike Rhetorik

Paul seems neither to know anything about rhetoric nor to appreciate it. On the one hand he calls himself an "amateur in speech" (2 Cor 11.6). On the other hand he rejects rhetoric as part of the wisdom of the world (1 Cor 1-4). Such statements could, however, be a rhetorical strategy, whi...

Descrizione completa

Salvato in:  
Dettagli Bibliografici
Autore principale: Schmeller, Thomas 1956- (Autore)
Tipo di documento: Elettronico Articolo
Lingua:Tedesco
Verificare la disponibilità: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Caricamento...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Pubblicazione: Cambridge Univ. Press [2020]
In: New Testament studies
Anno: 2020, Volume: 66, Fascicolo: 4, Pagine: 500-520
(sequenze di) soggetti normati:B Paulus, Apostel, Heiliger / Bibel. Korintherbrief 1. 1-4 / Bibel. Korintherbrief 2. 11,6 / Retorica / Antichità classica / Letteratura
Notazioni IxTheo:HC Nuovo Testamento
TB Antichità classica
Altre parole chiave:B Rhetoric
B Paul
B dissimulatio
Accesso online: Volltext (lizenzpflichtig)
Volltext (lizenzpflichtig)
Descrizione
Riepilogo:Paul seems neither to know anything about rhetoric nor to appreciate it. On the one hand he calls himself an "amateur in speech" (2 Cor 11.6). On the other hand he rejects rhetoric as part of the wisdom of the world (1 Cor 1-4). Such statements could, however, be a rhetorical strategy, which belongs to dissimulatio artis ("concealment of (rhetorical) art"). Thus, while Paul seems to dissociate himself from rhetoric, he might in some way declare himself for rhetoric. This article gives a survey of the realisation of dissimulatio and of its functions in pagan literature of antiquity and deals with the question whether this rhetorical means is to be found in Paul's letters.
Paulus scheint von Rhetorik nichts zu verstehen und nichts zu halten. Zum einen nennt er sich einen "Amateur in der Rede" (2 Kor 11.6). Zum anderen verwirft er die Rhetorik als Teil der Weisheit der Welt (1 Kor 1-4). Allerdings könnten diese Aussagen eine rhetorische Strategie sein, die zur dissimulatio artis ("Verheimlichung der (rhetorischen) Kunst") gehört. Dann wäre die paulinische Selbstdistanzierung von der Rhetorik in gewisser Weise ein Bekenntnis zu ihr. Dieser Beitrag bietet einen Überblick zu Vorkommen und Funktion der dissimulatio in der paganen Literatur der Antike und geht der Frage nach, ob sich dieses rhetorische Mittel bei Paulus findet.
ISSN:1469-8145
Comprende:Enthalten in: New Testament studies
Persistent identifiers:DOI: 10.1017/S002868852000017X