"Dissimulatio artis?": Paulus und die antike Rhetorik

Paul seems neither to know anything about rhetoric nor to appreciate it. On the one hand he calls himself an "amateur in speech" (2 Cor 11.6). On the other hand he rejects rhetoric as part of the wisdom of the world (1 Cor 1-4). Such statements could, however, be a rhetorical strategy, whi...

ver descrição completa

Na minha lista:  
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Schmeller, Thomas 1956- (Author)
Tipo de documento: Recurso Electrónico Artigo
Idioma:Alemão
Verificar disponibilidade: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Carregar...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Publicado em: Cambridge Univ. Press [2020]
Em: New Testament studies
Ano: 2020, Volume: 66, Número: 4, Páginas: 500-520
(Cadeias de) Palavra- chave padrão:B Paulus, Apostel, Heiliger / Bibel. Korintherbrief 1. 1-4 / Bibel. Korintherbrief 2. 11,6 / Retórica / Antiguidade / Literatura
Classificações IxTheo:HC Novo Testamento
TB Antiguidade
Outras palavras-chave:B Rhetoric
B Paul
B dissimulatio
Acesso em linha: Volltext (lizenzpflichtig)
Volltext (lizenzpflichtig)
Descrição
Resumo:Paul seems neither to know anything about rhetoric nor to appreciate it. On the one hand he calls himself an "amateur in speech" (2 Cor 11.6). On the other hand he rejects rhetoric as part of the wisdom of the world (1 Cor 1-4). Such statements could, however, be a rhetorical strategy, which belongs to dissimulatio artis ("concealment of (rhetorical) art"). Thus, while Paul seems to dissociate himself from rhetoric, he might in some way declare himself for rhetoric. This article gives a survey of the realisation of dissimulatio and of its functions in pagan literature of antiquity and deals with the question whether this rhetorical means is to be found in Paul's letters.
Paulus scheint von Rhetorik nichts zu verstehen und nichts zu halten. Zum einen nennt er sich einen "Amateur in der Rede" (2 Kor 11.6). Zum anderen verwirft er die Rhetorik als Teil der Weisheit der Welt (1 Kor 1-4). Allerdings könnten diese Aussagen eine rhetorische Strategie sein, die zur dissimulatio artis ("Verheimlichung der (rhetorischen) Kunst") gehört. Dann wäre die paulinische Selbstdistanzierung von der Rhetorik in gewisser Weise ein Bekenntnis zu ihr. Dieser Beitrag bietet einen Überblick zu Vorkommen und Funktion der dissimulatio in der paganen Literatur der Antike und geht der Frage nach, ob sich dieses rhetorische Mittel bei Paulus findet.
ISSN:1469-8145
Obras secundárias:Enthalten in: New Testament studies
Persistent identifiers:DOI: 10.1017/S002868852000017X