Does the Parable of the Minas Address the Delay of the Parousia?: Luke 19,11–27 in its Lukan, Rhetorical and Roman Settings

The aim of this article is to question whether the parable of the minas (Lk. 19,11-27) is a reflection by Luke on the delay of the parousia. After a review of research showing that the delay-oriented interpretation of the parable has been prevalent for some time, there are four parts to the argument...

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Bibliographic Details
Main Author: Gathercole, Simon J. 1974- (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: De Gruyter 2024
In: Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft
Year: 2024, Volume: 115, Issue: 1, Pages: 19-50
Standardized Subjects / Keyword chains:B Parable of the pounds / Parable / Interpretation / Exegesis / Parousia delay / Criticism
IxTheo Classification:HC New Testament
Further subjects:B Parousia
B delay
B minas
B client kings
B pounds
B Luke
B Parable
B Parousia delay
Online Access: Volltext (lizenzpflichtig)
Volltext (lizenzpflichtig)
Description
Summary:The aim of this article is to question whether the parable of the minas (Lk. 19,11-27) is a reflection by Luke on the delay of the parousia. After a review of research showing that the delay-oriented interpretation of the parable has been prevalent for some time, there are four parts to the argument. First, in agreement with the delay hypothesis, it is argued (against a recent social-scientific interpretation) that the parable has allegorical features when compared with the portrait of Jesus in Luke-Acts (the "Lukan" setting). Secondly, examination of the parable and its frame in Luke 19,11 shows that Luke cannot straightforwardly be understood as applying the parable to a particular, contemporaneous eschatological concern (the "rhetorical" setting). Thirdly, the expeditions of royal claimants to Rome do not supply evidence for the "delay" reading of the parable because these journeys were not sufficiently cumbersome or protracted to imply delay in the parable (the "Roman" setting). Fourthly and finally, the article engages in exegesis of Luke 19,11-27 itself to show that the details of the parable do not point to a concern about delay on Luke’s part.
Die vorliegende Studie stellt die These in Frage, dass das Gleichnis von den anvertrauten Pfunden (Lk 19,11-27) eine lukanische Reflexion zur Parusieverzögerung darstelle. Der vorangestellte Forschungsüberblick zeigt, dass diese "verzögerungsorientierte" Interpretation seit langer Zeit vorherrscht. Die nachfolgende Argumentation besteht aus vier Teilen: Erstens wird in Übereinstimmung mit der Verzögerungshypothese und entgegen einer neueren, sozialwissenschaftlichen Interpretation argumentiert, dass das Gleichnis allegorische Züge aufweist, die sichtbar werden, wenn es mit dem Porträt Jesu im lukanischen Doppelwerk verglichen wird (der "lukanische" Kontext). Zweitens zeigt die Untersuchung des Gleichnisses und seines Rahmens in Lk 19,11, dass Lukas nicht so gelesen werden kann, als beziehe er das Gleichnis auf eine bestimmte zeitgenössische eschatologische Sorge (der "rhetorische" Kontext). Drittens liefern die Reisen von Thronprätendenten nach Rom keinen Beweis für eine verzögerungsorientierte Interpretation, da diese Reisen nicht beschwerlich oder langwierig genug waren (der "römische" Kontext). Viertens und letztens befasst sich der Artikel mit der Exegese von Lukas 19,11-27 selbst, um zu zeigen, dass die Einzelheiten des Gleichnisses nicht darauf hindeuten, dass Lukas hier Bedenken hinsichtlich der Parusieverzögerung thematisiert.
ISSN:1613-009X
Contains:Enthalten in: Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft
Persistent identifiers:DOI: 10.1515/znw-2024-0002