Religionspädagogische Kompetenzen von Elementarpädagog*innen

This article focuses on educational processes in early childhood education institutions and shows how religious education contributes to the holistic development of children. To offer high-quality religious education processes based on current scientific findings, and thus promoting the overall deve...

Description complète

Enregistré dans:  
Détails bibliographiques
Auteur principal: Krenn, Verena Elisabeth (Auteur)
Type de support: Électronique Article
Langue:Allemand
Vérifier la disponibilité: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
En cours de chargement...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Publié: Schnider 2024
Dans: Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Année: 2024, Volume: 32, Numéro: 1, Pages: 123-140
Sujets non-standardisés:B Elementarpädagog*innen
B Éducation religieuse
B Religionspädagogik in elementarpädagogischen Bildungseinrichtungen
B Kompetenzen
B Elementarpädagogik
Accès en ligne: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)
Description
Résumé:This article focuses on educational processes in early childhood education institutions and shows how religious education contributes to the holistic development of children. To offer high-quality religious education processes based on current scientific findings, and thus promoting the overall development of the child, elementary educators need appropriate competences in this area of education. Based on key documents for early childhood education institutions in Austria and the resulting educational mission, the article represents an attempt to define basic and partial competences in religious education, and to assign these to a competence model.
Der Beitrag fokussiert sich auf Bildungsprozesse in elementarpädagogischen Bildungseinrichtungen und zeigt auf, in welcher Form religiöse Bildung zu einer ganzheitlichen Entwicklung des Kindes beiträgt. Um qualitativ hochwertige und auf aktuellen Ergebnissen der Wissenschaft basierte religiöse Bildungsprozesse anbieten zu können und somit die Gesamtentwicklung des Kindes zu fördern, benötigen Elementarpädagog*innen entsprechende Kompetenzen. Ausgehend von Grundlagendokumenten für elementare Bildungseinrichtungen in Österreich und dem daraus resultierenden Bildungsauftrag, stellt der Artikel einen Versuch dar, religionspädagogische Grund- und Teilkompetenzen zu formulieren und diese einem Kompetenzmodell zuzuordnen.
ISSN:1018-1539
Contient:Enthalten in: Österreichisches Religionspädagogisches Forum, Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Persistent identifiers:DOI: 10.25364/10.32:2024.1.8