Wie Religionsgeschichte erzählen?: Religionsdidaktische Anfragen an historische Narrative in österreichischen Ethik-Schulbüchern

Religion and religions are a core topic of ethics education in Austria; with religious studies being the first reference discipline. Here, the presentation of the history of religion leads to a dilemma: Religions have traditional historical narratives, but findings from the history of religion somet...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Main Author: Feichtinger, Christian 1981- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Schnider 2023
In: Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Year: 2023, Volume: 31, Issue: 1, Pages: 251-268
Further subjects:B Ethics teaching
B History of religion studies
B Geschichtsdidaktik
B Religionendidaktik
B School book analysis
Online Access: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)
Description
Summary:Religion and religions are a core topic of ethics education in Austria; with religious studies being the first reference discipline. Here, the presentation of the history of religion leads to a dilemma: Religions have traditional historical narratives, but findings from the history of religion sometimes deviate widely fromthese traditions. A secularly oriented ethics class is thus faced with the problem of which sources to refer to when discussing religious history. The present analysis of the new Austrian ethics textbooks shows that the awareness of this problem in still insufficient.
Das Thema Religion(en) gehört zum Kernbestand des Ethikunterrichts in Österreich; die erste Bezugsdisziplin ist hier die Religionswissenschaft. Die Darstellung von Religionsgeschichte führt dabei zu einem Dilemma: Einerseits verfügen Religionen über tradierte Geschichtserzählungen, andererseits weichen religionshistorische Befunde bisweilen weit von diesen Überlieferungen ab. Ein säkular orientierter Ethikunterricht steht damit vor dem didaktischen Problem, auf welche Quellen Bezug zu nehmen ist. Die vorliegende Analyse der neuen österreichischen Ethik-Schulbücher zeigt, dass für diesen Sachverhalt bislang nur ein unzureichendes Problembewusstsein existiert.
ISSN:1018-1539
Contains:Enthalten in: Österreichisches Religionspädagogisches Forum, Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Persistent identifiers:DOI: 10.25364/10.31:2023.1.14